Dzięki za identyfikację, tak przypuszczałem, że to jakieś Famory, ale nie wiedziałem jaki to jest konkretnie model.
W zeszłym roku sfotografowałem katamarany Agat, Opal i Rubin, w tym roku w ramach uzupełnienia dorwany został kolejny z tej rodziny czyli Onyx:
Jedna z dwóch klatek schodowych na górny pokład:
W oprawie na zdjęciu powyżej jest wkręcony LED Lexman 2700K, w takiej samej oprawie która znajduje się w drugiej klatce schodowej i która jest przedstawiona na zdjęciu poniżej jest wkręcony Lexman 4000K:
Oto oświetlenie statków wycieczkowych pływających po Mazurach. Statki SPJD stopniowo podlegały modernizacji, ale ciekawa część oświetlenia - szperacz - w niemal wszystkich jednostkach nie uległa zmianie.
Nadal świeci tu duża żarówka
niemniej szperacze te wyglądają na bardzo mało używane - statki rozkładowo pływają tylko w dzień
Mniejsze też
Inny armator:
Najnowsza jednostka Faryja, tramwaj wodny,
A oto jedyny wyjątek - nowy szperacz m/v Wigry ma już strumienicę i żarówkę halogenową
Nie mam niestety żadnego zdjęcia tego oświetlenia w akcji, gdyż statki rozkładowo pływają tylko w dzień. Po zmierzchu wyglądają tak
Konieczność posiadania szperaczy wynika zapewne z odpowiednich przepisów, które regulują jakie oświetlenie musi posiadać taka jednostka. To, że akurat te statki pływają tylko w dzień nie ma w tym przypadku znaczenia.
Odnośnie mazurskich statków to miałem okazję płynąć Gałczyńskim. Podobno oryginalnie wyprodukowany w Niemczech w 1964 jest w Polsce od lekko ponad 10 lat. Widok z zewnątrz:
Reflektor:
Niemieckie pochodzenie zdradzają różne niemieckie napisy, a w jednej z opraw grubas Narva z 1984 i dławik z niemieckimi opisami: