cieszyn, dzięki
Michal, dziękuję, miło mi

Mam większą pamięć wzrokową więc do dziś pamiętam nawet jak dawne rtęciowe oprawy świeciły w nocy
lampa123, wszystkie ulice mam pod kontrolą, przede wszystkich to ubywać będzie Strad 400W.
neon44, to nie chodzi o źródła światła ale o europejską normę oświetlenia dróg PN-EN 13201 którą wprowadza ZDM na warszawskie ulice.
Oto jej definicja:
Norma obejmuje zagadnienia racjonalnego oświetlenia dróg i ulic.
Norma każe rozpatrywać ulice jako zbiór elementów różniących się, co do intensywności i sposobu oświetlenia takich jak: nawierzchnie jezdni, chodniki, ścieżki rowerowe, rejony parkowania przyjezdniowe, strefy konfliktowe (skrzyżowania potoków różnych użytkowników drogi np. przejścia dla pieszych, ronda, skrzyżowania ulic itp.). Ta filozofia normy umożliwia znaczne zmniejszenie zużycia energii wobec możliwości słabszego oświetlenia tych elementów drogi, których użytkownikami są wolno poruszający się użytkownicy.
Norma wskazuje na możliwość oszczędności energii w wyniku ściemniania oświetlenia w tej części nocy, w której ruch jest skrajnie niewielki – pod warunkiem spełnienia przed i po ściemnieniu wymagań normy dla właściwych klas oświetleniowych.
Norma określa graniczne dolne poziomy intensywności oświetlenia (natężenie oświetlenia, luminancji). Poziomy te określone są z uwzględnieniem uzasadnionych potrzeb użytkownika w zakresie dobrego i wygodnego widzenia. Nie jest uzasadnionym znaczne przekraczanie poziomów granicznych wymaganych przez normę, chyba że jest to uzasadnione szczególnym znaczeniem oświetlanej ulicy (reprezentacyjne, śródmiejskie, handlowe).
Norma wymaga by fragmentem projektu był projekt konserwacji oświetlenia podający optymalna wartość współczynnika utrzymania (współczynnika zapasu) oraz program konserwacji. Ograniczenie wartości współczynnika zapasu jest równoznaczne z ograniczeniem zużycia energii w znacznej części okresu międzykonserwacyjnego. W pierwszej części wymiany oświetlenia wg tej normy prace zrealizowano na ulicach: Solec, Wybrzeże Gdańskie, Belwederska, J.Gagarina i Aleje Ujazdowskie. Pozostaje wymiana oświetlenia ul. Wybrzeże Gdyńskie (Wisłostrada), w trakcie jest na Czerniakowskiej a szykuje się w całej alei "Solidarności" (od placu Bankowego do mostu Śląsko-Dąbrowskiego jako Trasa W-Z)
Wymienione będą wszystkie oprawy, większość wysięgników na istniejących słupach trakcyjnych, kable, tabliczki, skrzynki oświetleniowe, słupy WZ-11, głowice kwiatów na słupach MR-14 i MR-16.
Prace podzielono na 3 etapy w 3 dzielnicach, projektowane oprawy to Schreder Onyx 2ST (ewentualnie inne które muszą posiadać szczelność IP66 dla komory lampy i IP65 dla osprzętu, całkowicie wykonane z aluminium, klosz z hartowanego szkła, filtr umożliwiający "oddychanie", oznaczenie "Oprawa przyjazna środowisku".
Wola - demontaż: 169 szt. OUS400, 4 szt. SGS203/150, 2 szt. SGS204/250 - montaż: 58 szt. Onyx 2ST 250W, 49 szt. 150W, 28 szt. 150W z redukcją mocy, 44 szt. 100W, 41 szt. 70W
Śródmieście: demontaż: 60 szt. OUS400 (Strady połowy lat 90-tych, kwadratówki), 96 szt. SGS204/250 (z połowy lat 90-tych) - montaż: 34 szt. 250W, 42 szt. 150W, 49 szt. 150W z redukcją, 7 szt. 100W, 68 szt. 70W
Praga Północ: demontaż 83 szt. OUS400 (kwadratówki, kilka Strad), 65 szt. SGS204/250, 22 szt. SHC-250 Ambasador (na placu Wileńskim) - montaż: 63 szt. 250W, 71 szt. 150W, 71 szt. 150W z redukcją, 61 szt. 100W, 36 szt. 70W.
Jako źródła zastosuje się lampy sodowe o podwyższonym strumieniu światła.
Ogółem do demontażu będzie 501 sztuk opraw a zamontowanych zostanie 714 szt.