Mannerheim napisał(a):elektryk napisał(a):Na sn na każdym słupie jest obostrzenie
No, nie do końca. Obostrzenia stosowane są tylko w określonych przypadkach (krzyżowanie lub zbliżenie). Wyróżnia się kilka stopni obostrzeń, nie każdy więc słup linii SN takowe posiada.
Jak już weszliśmy w te obostrzenia,to trochę o tym napiszę.Rozróżniamy trzy stopnie obostrzeń na liniach napowietrznych:
Obostrzenie 1-go stopnia(najłagodniejsze) obowiązuje gdy:
- linia nn o przewodach gołych krzyżuje sie z ważniejszą drogą kołową,linią kolejową lub żeglowną wodą
- linia SN kżyżuje podrzędną drogę kołowa,podrzędną drogę kolejową albo inną linią wysokonapięciową
- występuje zbliżenie linii SN do drogi kołowej,budynku lub innej linii napow.
Obostrzenie 2-go stopnia obowiązuje w sytuacjach gdy linia SN krzyżuje ważniejszą drogę kołową,kolejową lub budynek
Obostrzenie 3-go stopnia obowiązuje gdy linia SN krzyżuje najważniejsze drogi kołowe i linie kolejowe lub żeglowne wody.
Wymagania stawiane w ramach obostrzeń zmierzają do zmniejszenia ryzyka zerwania przewodu(nie zaleca się łączenia przewodow,ani wykonywania odgałezień,a przy obostrzeniu 3-go stopnia nie wolno tego robić),zapobieżenia opadnięcia przewodu w razie jego zerwania lub uszkodzenia dzięki bezpiecznemu zawieszeniu przewodów(jak na zdjęciu,które pokazałem wcześniej).Oczywiście są również inne rodzaje bezpiecznego zwieszania przewodów,które stosuje się głownie w liniach SN.Są min. to zawieszenia bezpieczne przelotowe z przewodem zabezpieczajacym lub np.bezpieczne przelotowe z dodatkowym izolatorem.