Fotografowanie przy różnym świetle

O fotografowaniu i filmowaniu lamp i wszystkiego co ma związek z oswietleniem

Fotografowanie przy różnym świetle

Postprzez amisiek » 23 marca 2010, 23:25

Postanowiłem pokazać Wam coś ciekawego - jak w praktyce wygląda różnica w jakości różnych źródeł światła. Wybrałem cztery - halogen 230V 50W, na ściemniaczu, ale ustawiony na pełną moc, świetny ceramiczny metalohalogen Osram HCI-Ts 70W w ustabilizowanych warunkach na stateczniku elektronicznym (czytaj - świecił się cały wieczór), popularna świetlówka daylight o barwie 765, równie popularna chińska świetlówka kompaktowa o barwie ciepłej, Ra w okolicach 80. Aparat ten sam - lustrzanka firmy Canon, obiektyw ten sam.
Na pierwszy ogień idzie metalohalogen - potężne światło, bardzo dobrej jakości (Ra na pewno powyżej 94, CCT=4200K, balans bieli w aparacie ustawiony ręcznie na 4200K):
Obrazek
Jak widać - rewelacja. W świetle świetlówek Philips Graphica wygląda identycznie, gdy tylko oczy się przyzwyczają do nieco zimniejszej temperatury barwowej oświetlenia.

Ten sam kwiatek oświetliłem halogenem, balans bieli ustawiony na canonowski preset "światło żarowe". Ra z definicji równe 100.
Obrazek
Barwy oddawane świetnie, co doskonale widać na płatkach kwiatu, jedyny problem w postaci ciepłego zafarbu wynika stąd, że halogeny te mają niższą temperaturę barwową od przewoltowanych halogenów fotograficznych. Założenie niebieskiego filtru załatwia sprawę. Celowo wystawiłem niekorygowane zdjęcie. Uwaga o barwach i oczach - jak wyżej.

Świetlówka 765, balans bieli ustawiony ręcznie pod kątem najlepszych barw, canonowski preset fluorescent jest tylko minimalnie gorszy. Wierzcie mi, z tego światła nic więcej nie da się wycisnąć..
Obrazek
Tragedia, na płatkach ciemnopomarańczowy fragment jest niemal niewidoczny, są tylko barwy skrajne.

Świetlówka kompaktowa, balans bieli ustawiany ręcznie, ale preset żarówkowy jest tylko trochę gorszy.
Obrazek
Jest lepiej, niż przy badziewiu 765, Ra jest w okolicach 80 i widać zarysy jasnopomarańczowego fragmentu na płatku. Ale generalnie zdjęcie do kosza.

Czy powyższy przykład jest wystarczającym dowodem, by korzystać ze źródeł o wysokim Ra, tak wysokim, jak to jest tylko możliwe?
Szkoda oczu na kiepskie światło.
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Fotografowanie przy różnym świetle

Postprzez DocBrown » 24 marca 2010, 00:29

A ja nadal uważam, że 75 nie jest szkodliwe dla wzroku, po prostu nie widać niektórych barw, ale to przecież nie szkodzi, nieprawdaż? O ile do fotografii 75 to mało, to normalnego użytku jest wystarczająco :)
DocBrown
 

Re: Fotografowanie przy różnym świetle

Postprzez leon0785 » 24 marca 2010, 07:27

Świetny test Amisku :)
Jak widać świetlówki o Ra 75 czy 65 kiepsko oddają barwy. W garażu czy piwnicy można je stosowac ale w mieszkaniu najlepiej dać Ra 90 i więcej no chyba, że ktoś lubi tak niskie Ra.
Mi osobiście świetlówki 765 wogóle się nie podobają ani barwa ani Ra najbardziej lubie te 4000K i Ra 80 i więcej.
leon0785
 

Re: Fotografowanie przy różnym świetle

Postprzez KaszeL » 24 marca 2010, 09:10

Rewelacyjny pokaz, wielkie dzięki. Nie sądziłem, że na foto będzie widać aż taką różnicę. Prosimy o więcej takich testów z dziedziny fotografii :)
Uwaga zły, zły admin. W razie problemów szukaj pomocy u dobrego -> neon44
Avatar użytkownika
KaszeL
Site Admin
 
Posty: 8650
Zdjęcia: 534
Dołączył(a): 3 czerwca 2007, 14:57
Lokalizacja: Poznań

Re: Fotografowanie przy różnym świetle

Postprzez amisiek » 24 marca 2010, 12:25

Dzięki;)
teraz ten sam kwiatek, ale w świetle dziennym rozproszonym wchodzącym przez okno kuchni, nie ma bezpośredniego światła słonecznego. Tryb pracy lustrzanki - automatyczny (balans bieli na auto, ekspozycja automatyczna). Strojąc parametry można osiągnąć jeszcze więcej, temperatura barwowa to około 7500K
Nie jest to zdjęcie stuprocentowo porównawcze, bo przez noc kwiatek nieco zmienił kolory, jasnopomarańczowa część zrobiła się bardziej blada (nawet nie wiedziałem, że tak się zdarza).
Obrazek
Niemniej porównanie z jakością światła dziennego wytrzymują tylko metalohalogeny i świetlówki wielopasmowe oraz (po korekcie balansu bieli w aparacie lub filtrowaniu) - halogeny.
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Fotografowanie przy różnym świetle

Postprzez amisiek » 12 sierpnia 2010, 22:42

Oto ciąg dalszy eksperymentu. Tym razem obiektem doświadczalnym są paski wzorników barw firmy Dulux. Paski są te same, każdy z nich jest inny mimo dość podobnych barw. Dzięki temu można zauważyć różnice. Wszystkie zdjęcia zostały zrobione tym samym aparatem, starszą lustrzanką cyfrową firmy Canon, obiektyw 50mm, na programie P z automatycznym balansem bieli. Zdjęcia nie były w ogóle korygowane. Zainteresowanym mogę udostępnić oryginalny plik z tego aparatu.
No to lecimy:
MH Osram HCI-Ts 70W barwa /942 na stateczniku magnetycznym, czarna oprawa świecąca na sufit w kuchniojadalni:
Obrazek

Świetlówki Philips TL-D Graphica /965 2 szt T8 36W, Ra=98, statecznik elektromagnetyczny:
Obrazek

Świetlówka kompaktowa Ikea 22W barwa /827 w oprawie SOPS bez klosza
Obrazek

Żarówka 60W opal PILA w oprawie jw., Ra z definicji równe 100
Obrazek

Świetlówka Philips TL-D Deluxe /965, 1 szt T8 36W, statecznik elektromagnetyczny
Obrazek

Świetlówka Osram Lumilux Active 3350 lm, T8 /840 1 szt, statecznik elektromagnetyczny
Obrazek

Metalohalogen Philips CDM-Tc 70W /942, statecznik elektroniczny, oprawa Philips Unicone
Obrazek

Światło mieszane - MH HCI-Ts /942 70W + MH Philips CDM-Tm /930 35W. Ta druga lampa dominuje, najwięcej światła pochodzi właśnie z niej
Obrazek

MH Philips CDM-Tm 35W /930 w oprawie Lival Mini, statecznik elektroniczny
Obrazek

Philips SDW-T 50W, tzw biała soda, barwa /825, dedykowana oprawa wraz z układem zapłonowym magnetycznym ze stabilizacją prądu
Obrazek

Kto chce obejrzeć z galerii w Picasie, zapraszam tu.

Do prób zostały mi jeszcze MH HQI 842 NDL, MH CDM-T 150W /942 oraz halogeny 50W i kilka badziewnych świetlówek.
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Fotografowanie przy różnym świetle

Postprzez Whites86 » 13 sierpnia 2010, 09:05

wg mnie najlepiej wypadla Graphica
I spojrzał Pan na to wszystko i poszedł w.... gdzieś tam
Avatar użytkownika
Whites86
 
Posty: 19220
Zdjęcia: 5404
Dołączył(a): 12 marca 2008, 23:18

Re: Fotografowanie przy różnym świetle

Postprzez amisiek » 13 sierpnia 2010, 09:57

Tak!
Graphica jest debest, na drugim miejscu MH /942 Osram, na trzecim MH /942 Philips, potem /965 Deluxe.
Będą następne testy, tym razem z korygowanym balansem bieli pod każde z tych źródeł. Do kompletu jeszcze HQI 70 /842 oraz znany już MH venture Lighting 70W.
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Fotografowanie przy różnym świetle

Postprzez elek » 17 września 2010, 10:46

Porównanie swiatła lampy SDW-TG 100W/825 do halogena 35W.

17518 17519

Pierwsza fotka przy swietle SDW-TG 100W/825 a druga to halogen 35W , różnica naprawde niewielka, balans bieli ustawiony dla swiatła żarowego a fotka przedstawia statecznik elektroniczny do lampy SDW.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
www.instagram.com/flurothyl
Avatar użytkownika
elek
 
Posty: 1638
Zdjęcia: 436
Dołączył(a): 10 czerwca 2007, 23:04
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Fotografowanie przy różnym świetle

Postprzez amisiek » 18 września 2010, 09:59

Różnica na fioletach oraz nieco na zieleni, ale rzeczywiście bardzo blisko. Bardzo dobre porównawcze zdjęcia. Wstawię je jeszcze raz, tak chyba lepiej widać.
SDW:
Obrazek
żarówka:
Obrazek
Najważniejszą zaletą białej sody jest wg mnie oddawanie czerwieni - pod tym względem jest to jedna z najlepszych lamp wyładowczych, a oko ludzkie jest szczególnie wrażliwe na zmianę barwy w tym zakresie (to taka ciekawostka, jest bardzo wrazliwe na odcienie czerwieni, ale największą czułość ma w zakresie światła zielonego).
Gdyby tylko miała jeszcze większą sprawność, to z powodzeniem mogłaby konkurować z innymi metalohalogenami. Ale niestety tutaj jest z tym problem.
Na wieczór, do piwa czy odpoczynku jest to rewelacyjne światło. Szkoda tylko, że te lampy i oprawy są na razie tak drogie.

EDIT - poprawiłem opisy
Ostatnio edytowano 18 września 2010, 21:42 przez amisiek, łącznie edytowano 1 raz
Powód: Poprawiłem opis zdjęć
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Następna strona

Powrót do Foto i video

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron