Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 9 sierpnia 2016, 22:54

trojmiejski napisał(a):W oryginalnym układzie (zachowanym w zespole o numerach wagonów 50 51 26-19 515-3, 50 51 26-19 516-1, 50 51 26-19 517-9, 50 51 26-19 518-7) na cały zespół przypadały 3 prądnice, każda ładowała osobny zestaw akumulatorów. Z zewnątrz oba człony środkowe wyglądają na identyczne, ale takie nie są. Oba pod jedną z klatek schodowych mają WC, lecz różnica jest w tym, co się znajduje pod drugą z klatek schodowych poszczególnych członów. Jeden ze środkowych ma szafę elektryczną osłoniętą drzwiczkami z okienkami przez które widać lampki kontrolne, zaś pod siedzeniem znajdują się akumulatory. Drugi środkowy nie ma szafki elektrycznej, nad siedzeniem jest płaski laminat, aczkolwiek akumulatory same w sobie są obecne. Człony skrajne również nie są identyczne, każdy ma swoją własną szafę elektryczną, zlokalizowaną jak najbliżej prądnicy, rzecz w tym, że w jednym prądnica jest na wózku skrajnym, a w drugim na wózku Jacobsa, więc szafy są pod różnymi klatkami schodowymi. Akumulatory są w członach skrajnych pod oboma klatkami schodowymi.

Postanowiłem zobrazować ten układ za pomocą schematu, ogólny schemat jak wyglądały Bipy w malowaniu oliwkowym:
Obrazek

Rozmieszczenie aparatury z oznaczeniem członów A, C, D, B zgodnie z oryginalnymi tabliczkami wewnątrz wagonów (historia: P-prądnica, Aku- akumulatory, Sz. E- szafka elektryczna, Cz. Z.- części zamienne):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Szafka w członie D:
Obrazek

Człon C:
Obrazek

W oprawie widocznej na zdjęciu wcześniej był omawiany zdechły Radium T8, jak widać jest to jeden z niewielu przypadków wymiany T8 na T12, dokładne zbliżenia na Radium przed wymianą:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie przedziału służbowego w członie B, typ oprawy który w większości egzemplarzy zawiera jedną żarówkę, w tym przypadku zawiera dwie:
Obrazek
Obrazek

Obrazek

Uchwycony moment zapłonu drugiej żarówki:
Obrazek

Obie żarówki na pełnej mocy:
Obrazek

Obrazek

Opis w cytacie dotyczy większości oryginalnych Bip z trzema prądnicami. Z dwóch ostatnich czynnych zespołów, zespół 50 51 26-19 515-3, 50 51 26-19 516-1, 50 51 26-19 517-9, 50 51 26-19 518-7 pasuje do tego opisu. Drugi czynny zespół o numerach 50 51 25-18 241-8, 50 51 25-18 242-6, 50 51 25-18 243-4, 50 51 25-18 244-2 wyróżnia się na tym tle pod tym względem, że posiada tylko 2 prądnice, 2 szafki elektryczne, obie w członach skrajnych.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Prawdopodobnie podział zasilania jest po połowie, jedna szafka elektryczna zasila jeden człon skrajny i sąsiadujący człon środkowy, druga szafka drugi skrajny i środkowy. Umieszczone centralnie siedzenia na dolnym pokładzie obok schodów w członach środkowych tego zespołu są o tyle charakterystyczne, że pod nimi znajduje się pusta przestrzeń, człon C tego zespołu:
Obrazek

Człon A:
Obrazek

Pod siedzeniami widać skrzynię z akumulatorami:
Obrazek

Człon B:
Obrazek

Wnętrze szafki elektrycznej:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 10 sierpnia 2016, 13:12

Te oprawy żarówkowe przypominają nieco amerykańskie uliczne.
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6069
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 10 sierpnia 2016, 22:58

Klasyka charakterystyczna dla produktów polskich, te oprawy są obecne w tramwajach, zabytkowych wagonach z oświetleniem w 100% żarowym, EN57, Bipach i kabinach większości lokomotyw polskiej produkcji. Oczywiście prócz tych opraw powszechne są też plafoniery dwupłomienne które można spotkać w Y-kach, kabinach SU45, SU46, EN94 i jednym z dwóch ostatnich czynnych zestawów Bipa:
Obrazek

W kabinach niektórych EN57 zaś są kanałówki.

Produkty zagraniczne potrafiły mieć oprawy o zbliżonym stylu, tu wagon Y produkcji NRD:
Obrazek

W tej Bipie są zastosowane klosze pryzmatyczne, lecz w przypadku tych opraw równie powszechne były też klosze mleczne. W WC jednostek EN57 SKM Trójmiasto zaś zastosowano wandaloodporne kraty (widać 2 żarówki, świecącą główną dużej mocy zasilaną 220V 500Hz AC i awaryjną 110V DC):
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 11 sierpnia 2016, 07:30

Stosowanie w jednej oprawie dwóch żarówek, z których każda zasilana jest innym napięciem to już dla mnie kretynizm, bo przy wymianie żarówek za każdym razem trzeba sprawdzać co i gdzie się wkręca. Jak przypadkiem wkręci się żarówkę na 220 V na miejsce 110 V to najwyżej będzie słabiej świecić. Jeżeli zrobi się odwrotnie to będzie małe buum. Poza tym stosowanie żarówek w obwodzie napięcia 220 V 500 Hz tylko niepotrzebnie obciąża przetwornicę (świetlówki wiadomo, że muszą być zasilane takim napięciem, ze względu na układ stabilizacyjny). Jedyne wytłumaczenie takiego sposobu zasilania opraw żarowych przedstawionych na zdjęciach to względy konstrukcyjne. Zamiast ciągnąć dodatkowe przewody z napięciem 110 V - podłączono się pod najbliższą oprawę w korytarzu.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4293
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 11 sierpnia 2016, 11:13

Schemat instalacji elektrycznej w EN57 nie kłamie, do tej żarówki dochodzi 220V 500Hz. Poza tym średnio to widać na zdjęciach, lecz żarówka 110V ma chyba trzonek BA15d gdy żarówka 220V trzonek B22D więc jest to pomocne w unikaniu pomyłek. Też uważam, że chodziło o uproszczenie instalacji, oświetlenie w WC ma być załączane z resztą oświetlenia, łatwiej było podpiąć żarówkę pod instalację świetlówkową, niż ciągnąć osobne przewody 110V i stosować dodatkowe styczniki które załączałyby ten obwód równocześnie z załączeniem obwodu świetlówkowego.
Oczywiście takie były oryginalne zamierzenia, a potem na fali modernizacji która się rozpoczęła w latach 90-tych to zmieniono podejście i zaczęto wstawiać do WC nowe oprawy świetlówkowe, zasilane 110V DC przez indywidualny przekształtnik, załączane w tym samym czasie co stare oświetlenie 220V 500Hz. Nie było to rozwiązanie o tyle skomplikowane, gdyż sterowanie jest zależne tylko od głównego oświetlenia, przy załączonym oświetleniu awaryjnym to i w tych nowych oprawach też świeci żarówka awaryjna na obwodzie awaryjnym. EN57 po obecnie robionych P4 w Idzikowicach mają zupełnie niezależne sterowanie, oświetlenie w WC może świecić przy reszcie oświetlenia wyłączonej. Jednostki SKM Trójmiasto po P4 w ZNTK MM z 4 nowymi oprawami jednoświetlówkowymi na 110V w przebudowanych kanarówach to zaś mają tak, że przy załączonym oświetleniu 220V 500Hz świecą wszystkie 4, a przy oświetleniu awaryjnym świeci tylko jedna z tych czterech świetlówek.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 12 sierpnia 2016, 21:45

Uzupełniając temat opraw żarowych, większość Bohunów ma obecnie płaskie szybki w lampkach ostrzegawczych w wejściu, lecz da się trafić także oryginalne wypukłe klosze:
Obrazek

Ten typ oprawy poza Bohunami spotkałem też w umywalni jednego z Bautzenów ČD:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 13 sierpnia 2016, 12:03

Oświetlenie zewnętrzne lokomotywy ET41 nazywanej Bolkiem i Lolkiem lub jamnikiem.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6069
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 13 sierpnia 2016, 12:09

Teraz spora ciekawostka czyli wagon sieciowy z zamontowanymi oprawami sodowymi na końcach wagonu :twisted: :
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 13 sierpnia 2016, 12:15

Kiedyś widziałem zamontowane w tym celu oprawy OURW.

Oświetlenie zmodernizowanego EN57.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6069
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 13 sierpnia 2016, 12:20

Zdjęcie z zeszłego roku przedstawiające jedną z ostatnich EN57 z wyświetlaczami mozaikowymi:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11237
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości