Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez Watt » 19 listopada 2014, 14:29

No a kombajny :?: Widziałem kiedyś (albo mi się zdawało) w kombajnie "Bizon" akumulator 24V produkcji Varty :shock:
Watt
 

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez MRP200 » 20 listopada 2014, 07:51

Zdawało Ci się. Tam też stosowano dwa akumulatory 12 V połączone szeregowo.
Akumulatory rozruchowe są zunifikowane pod względem wymiarów, parametrów elektrycznych oraz rozmieszczenia biegunów (to też ważne). Dzięki temu możliwe jest łatwe dobranie nowego akumulatora w razie wymiany. Akumulator który pasuje np. do ciężarówki Volvo równie dobrze może pasować do autobusu MAN, jeżeli tylko będzie spełniał kryteria wspomniane wyżej.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4281
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez Watt » 20 listopada 2014, 07:59

Chyba, że to mogły być dwa akumulatory 12V włożone w jedno "opakowanie" i podpisane 24V ;) Bo duży był ten aku ;)
Watt
 

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez jacekk » 20 listopada 2014, 10:53

Widziałem nawet wynalazki w postaci instalacji na 12V składającej się z 2 akumulatorów 12V połączonych równolegle. Do rozruchu były przełączane szeregowo, ale to raczej ciekawostka. W ciągnikach rolniczych wcale nie jest niczym niezwykłym dwa akumulatory. Tyle że te akumulatory mają po 6V...
Nie lubię sody.
Avatar użytkownika
jacekk
 
Posty: 1343
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 19 czerwca 2014, 22:12
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez trojmiejski » 23 listopada 2014, 00:03

trojmiejski napisał(a):Częstą praktyką jest zaś wyłączanie świetlówek najbliżej przodu, by nie tworzyły się refleksy w szybie. By temu zaradzić, w dwóch gdyńskich Solarisach plastik dwóch pierwszych opraw jest zabarwiony na niebiesko, by zostało wytworzone światło o barwie niebieskiej która jest neutralna w kwestii refleksów.

trojmiejski napisał(a):Zapowiedziana wcześniej niebieska oprawa:
31875

W jeszcze innym gdyńskim Solarisie (5064) zastosowano alternatywne rozwiązanie, zamiast zwykłych świetlówek 8xx w oprawach z niebieskim kloszem zastosowano niebieską świetlówkę w oprawie ze zwykłym przeźroczystym kloszem:
Obrazek

Obrazek

Z innych ciekawych rozwiązań warto wymienić rozwiązanie spotykane w niektórych O405N2 (przykładowo gdyński 3052) będące alternatywą dla wyłączania świetlówki przy pierwszym i drugim rzędzie siedzeń po zamknięciu pierwszych drzwi. Większość autobusów od lat 90-tych ma regulację strumienia świetlnego świetlówek, w omawianych niektórych O405N2 zamiast jednorodnego dla wszystkich opraw sposobu regulacji jest tak, że przy ustawieniu 100% strumienia świetlnego, w taki sposób świecą się wszystkie świetlówki prócz pierwszej która świeci ze zmniejszonym strumieniem przy zamkniętych pierwszych drzwiach. Gdy te drzwi są otwarte to świetlówka zaświeca się ze 100% strumieniem, a po zamknięciu znowu zmniejsza się strumień. Rozwiązanie ciekawe gdyż w czasie jazdy kierowca jest mniej oślepiony, a cykliczne zmniejszanie i zwiększanie strumienia mnie się wydaje, że jest lepsze dla żywotności świetlówki niż cykliczne całkowite gaszenie i zapalanie.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10976
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez famabud » 23 listopada 2014, 00:34

Z innych ciekawych rozwiązań warto wymienić rozwiązanie spotykane w niektórych O405N2 (przykładowo gdyński 3052) będące alternatywą dla wyłączania świetlówki przy pierwszym i drugim rzędzie siedzeń po zamknięciu pierwszych drzwi. Większość autobusów od lat 90-tych ma regulację strumienia świetlnego świetlówek, w omawianych niektórych O405N2 zamiast jednorodnego dla wszystkich opraw sposobu regulacji jest tak, że przy ustawieniu 100% strumienia świetlnego, w taki sposób świecą się wszystkie świetlówki prócz pierwszej która świeci ze zmniejszonym strumieniem przy zamkniętych pierwszych drzwiach. Gdy te drzwi są otwarte to świetlówka zaświeca się ze 100% strumieniem, a po zamknięciu znowu zmniejsza się strumień. Rozwiązanie ciekawe gdyż w czasie jazdy kierowca jest mniej oślepiony, a cykliczne zmniejszanie i zwiększanie strumienia mnie się wydaje, że jest lepsze dla żywotności świetlówki niż cykliczne całkowite gaszenie i zapalanie.

Lubelskie MANy z serii NL i Mercedesy O405 też mają ten system. :)
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9300
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez trojmiejski » 23 listopada 2014, 18:25

W Gdyni prócz Mercedesów taki system mają też ex-Berlińskie Many NL263 o numerach 2024, 2039, 2040 i 2095 (fotki tego egzemplarza są na stronie 5 wątku), tyle że zamiast świetlówki, w taki sposób są sterowane 2 halogeny po przeciwnych stronach szyberdachu przy I i II rzędzie siedzeń.

Poza wozem II generacji 5007 z rurami 58W, dotychczas przedstawione Solarisy z załączonym oświetleniem miały klasyczne rozwiązanie z odrębnymi oprawami, rozwiązanie z mlecznymi listwami charakterystycznymi dla wozów III generacji późniejszej produkcji jedynie za dnia przedstawiłem:
Obrazek

Tak to świeci:
Obrazek

Ciekawostką jest ta pomarańczowa lampka. Jak w każdym innym współczesnym autobusie tu są obecne lampy doświetlające otwory drzwiowe (tutaj halogeny) co przy otwieraniu drzwi się zapalają i gasną po zamknięciu. Prócz nich dodatkowo są te pomarańczowe lampki będące niezależnym elementem ostrzegającym co zapalają się jedynie w czasie ruchu skrzydeł drzwiowych podczas zamykania.
Obrazek

Rozwiązanie o tyle kiepskie, że sygnał ostrzegawczy jest już w trakcie zamykania, a nie przed. Many Lion's City i Mercedesy Citaro mają czerwone diody po których dwukrotnym mrugnięciu dopiero wtedy drzwi się zamykają (w przypadku Citaro sygnał ostrzegawczy jest też przed otwarciem drzwi).
W autobusach AMZ City Smile jest to rozwiązane trochę inaczej, gdy w większości przypadków doświetlenie otworu drzwiowego i sygnał ostrzegawczy są realizowane przez osobne lampy, w AMZ w pojedynczej obudowie oczka są białe diody doświetlające i czerwone diody ostrzegawcze. W czasie zamykania drzwi te diody mrugają naprzemiennie.
W kwestii doświetlenia otworu drzwiowego może być jeszcze kilka innych czynników odróżniających różne autobusy niż tylko różnica żarówki czy diody. W wozach na rynek skandynawski często prócz wewnętrznych halogenów są też halogeny zewnętrzne w charakterystycznych wystających obudowach:
http://phototrans.eu/14,553730,0,Solari ... _1208.html
Czasem też wewnątrz przy jednym otworze drzwiowym potrafi być więcej niż 1 halogen, gdyński 3052 (ten sam co we wcześniejszym poście mówiłem, że ma po zamknięciu I drzwi automatyczne ściemnianie świetlówki zlokalizowanej najbardziej z przodu) ma 3 halogeny:
Obrazek

Widoczna pomarańczowa lampka w tym przypadku świeciła podczas pracy mechanicznej rampy do wózków inwalidzkich, tu zlikwidowanej:
Obrazek

Tak ta rampa wyglądała (3052 jest z tej samej serii kopenhaskich Mercedesów rocznik 1998 którego to bracia jeżdżą w Lublinie z numerami 2268-2277):
http://www.phototrans.eu/14,688627,0,Me ... _2277.html

Rozwiązania w niektórych autobusach potrafiły różnić się jedynie subtelnie od standardu, przykładowo w niektórych Volvo 7xxx halogeny zamiast zapalać się od razu z pełnym strumieniem to są rozpalane stopniowo soft-startem i tak samo potem są gaszone.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10976
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez famabud » 23 listopada 2014, 20:18

Tak się właśnie zastanawiałem po co to żółte światło nad drzwiami no i teraz już wiem. :) W lubelskich Autosanach Sancity 12 LF i 9LE oczka LED nad drzwiami oświetlające wejście do pojazdu migają podczas odtwarzania sygnału zamykania drzwi. W trybie dziennym, gdy są otwarte drzwi i oczka normalnie nie świecą, to podczas zamykania drzwi też migają, ale słabo to widać, gdyż oczko jest schowane przy prowadnicy drzwi. :roll:
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9300
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez trojmiejski » 24 listopada 2014, 17:49

Odnośnie wspomnianych we wcześniejszym poście zewnętrznych halogenów:
Obrazek

Obrazek

Jeśli chodzi o ilość świetlówek w równoważnych Mercedesach, Manach i Neoplanach z lat 80 i 90 to nie dość, że między wozami różnych producentów potrafiły być znaczące różnice w ilości świetlówek (przy czym ogólna stylistyka była zbliżona, a nawet wiele różnych komponentów było takich samych lub przynajmniej wzajemnie wymiennych między różnymi markami) to również między różnymi egzemplarzami tego samego modelu potrafiły być duże różnice.
W tym przedstawionym powyżej 8 metrowym Neoplanie N4007 są 3 świetlówki 30W i na końcu wozu równolegle po przeciwnych stronach szyberdachu 2 świetlówki 13W, dla porównania większość egzemplarzy 18 metrowych (przegubowych) Manów NG262, NG272 i NG312 przy znacznie większej długości ma tylko 5 oddalonych od siebie świetlówek 30W (3 w członie A, 2 w członie B).
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10976
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez trojmiejski » 15 stycznia 2015, 00:51

7 stycznia zostały wprowadzone do ruchu nowe 12 metrowe autobusy Man Lion's City NL313 CNG należące do PKM Gdynia. Już kilka lat jeżdżą po Gdyni 18 metrowe (przegubowe) Many Lion's City G NG313 CNG również należące do PKMu, jak już wcześniej przedstawiałem ich oświetlenie jest oparte na świetlówkach z dodatkiem halogenów w wybranych miejscach. Nowe solowe Many wyróżniają się zaś oświetleniem wnętrza w 100% diodowym, istnieje możliwość, że to też pierwsze wozy z takim oświetleniem jakie opuściły fabrykę Mana. Diody są w oczkach rozmieszczonych tak samo jak oczka halogenowe w niektórych starszych wozach tego producenta mających oświetlenie 100% halogenowe, przykładem może być hybryda co była na testach w Gdyni w 2011. Choć jak się patrzy za dnia na wyłączone oświetlenie to nie widać różnicy między 100% diodowym wozem, a 100% halogenowym, tak w nocy gdy oświetlenie jest załączone to różnica jest ogromna. Przy wszystkich diodach załączonych jest bardzo jasno i jaśniej chyba w autobusie to już nie może być. W wielu autobusach z oświetleniem świetlówkowym ustawionym na 100% jest ciemniej niż tu, z dotychczasowych gdyńskich pojazdów jasnością przy 100% dorównują najmłodsze z Solarisów mających jeszcze odrębne oprawy świetlówkowe, Mercedesy Citaro, a z gdańskich wozów Mercedesy Conecto. O ile diody oświetlenia głównego są ciepłobiałe tak do wyróżnienia wejść zastosowano podświetlenie diodami zimnobiałymi.
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10976
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość