Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 3 sierpnia 2014, 00:33

EN57-612 (rok produkcji 1966) po naprawie P4 dokonanej 10.07.2014, kolejny przykład dziwnych wymysłów w klepaniu trupów. W większości przypadków po wyjeżdżeniu kilometrów EN57 są: (a) głęboko modernizowane, (b) lekko odnawiane bez większych zmian, (c) cięte, (d) odstawiane i oczekujące na późniejszą decyzję (w międzyczasie kanibalizowane). Tu zaś przy jednoczesnym przystosowaniu jednego z przedziałów i WC do potrzeb niepełnosprawnych, instalacji zbiorników na nieczystości, instalacji monitorów LCD, wyświetlaczy diodowych zewnętrznych, przetwornicy głównej statycznej, instalacji diod w przejściu przy WC i nowych opraw świetlówkowych w samych WC (diody i te świetlówki zasilane z 110V DC) zachowano oryginalne oświetlenie 220V 500Hz, sprężarkę najstarszego typu (ta tykająca) oraz wiele innych elementów.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Niektóre głębokie moderny w przejściu przy dużym WC też mają diody gdy pozostałe oświetlenie mają oparte na świetlówkach. Tyle, że oczywiście w głęboko zmodernizowanych EN57 świetlówki są wpuszczone w sufit i są to 36W lub 18W na indywidualnej elektronice zasilanej ze 110V DC. Nie spodziewałem się, że kiedykolwiek ujrzę diody obok oryginalnych opraw:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Drugi mały WC:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10988
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 25 sierpnia 2014, 21:15

Fabrycznie trójczłonowy szynobus SA102 z wyczepionym środkowym członem, pojazd ten charakteryzuje się bardzo słabym przyspieszeniem i kiepskim usprężynowaniem przez co w czasie jazdy wagony tego cuda mocno się telepią, więcej o tym wynalazku można przeczytać tutaj:
http://pl.wikipedia.org/wiki/ZNTK_Pozna%C5%84_207M
http://www.transportszynowy.pl/sa101.php

Obrazek

Zdjęcia zewnętrzne zrobione w Brusach:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze:
Obrazek

Obrazek

Stopnie podświetlone są żarówkami:
Obrazek

Obrazek

Pod każdym kloszem znajduje się jedna świetlówka 20W/18W:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10988
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez famabud » 26 sierpnia 2014, 19:59

Fajne oprawy. :)


Coraz rzadszy widok. W sąsiednich przedziałach były T8.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9304
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 27 sierpnia 2014, 10:36

Pile z października 1998 roku jeszcze się uchowały 8-) Prawie 16 lat pracy (jeśli były zamontowane na bieżąco).
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Luk » 27 sierpnia 2014, 13:51

Oświetlenie zabytkowych wagonów w Rudach

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oto ten wagon

Obrazek
Pozdrawiam, Łukasz
Avatar użytkownika
Luk
 
Posty: 5944
Zdjęcia: 765
Dołączył(a): 8 kwietnia 2008, 14:42
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 27 sierpnia 2014, 21:57

Wagon motorowy SR61 czyli SN61 po przebudowie przystosowującej do inspekcji sieci trakcyjnej, w ramach przebudowy dobudowano wieżyczkę do podglądu sieci trakcyjnej, pantograf badawczy i zmieniono innych parę rzeczy. Oryginalne oświetlenie było żarowe, lecz tutaj po przebudowie zamontowano oprawy świetlówkowe 2x40W znane z wagonów standardu Y czyli przedziałówek 111A (jak na zdjęciach famabuda) i innych. O ile w wagonach w czynnej służbie pozdejmowano z opraw klosze tak tu klosze pozostały na swoim miejscu.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze SN61 w oryginalnym stanie z żarówkami (wikipedia -> http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... zerski.jpg):
Obrazek

Wagon sypialny Görlitz 77 niezmodernizowany, widać charakterystyczny układ świateł końca pociągu świadczący o przystosowaniu wagonu do kursowania po sieciach kolejowych państw byłego ZSRR, w tych państwach tak jak za czasów ZSRR nadal obowiązującym sygnałem końca pociągu jest układ z trzema światłami, dwoma górnymi i dolnym prawym. W Polsce i reszcie Europy obowiązuje sygnał złożony z dwóch świateł i wtedy są zapalane tylko górne światła:
Obrazek

Inną charakterystyczną cechą wagonów produkowanych z założeniem kursowania po kolejach ZSRR jest indywidualne ogrzewanie wodne z podgrzewaniem wody przez piec węglowy, niektóre egzemplarze dla PKP miały dodatkowo ogrzewanie elektryczne, lecz większość miała wyłącznie ogrzewanie wodne i przewody oraz sprzęgi ogrzewania służyły jedynie do przesyłu prądu do pozostałych wagonów, na zdjęciu wydech z pracującego pieca przez komin na dachu:
Obrazek

W przedziale służbowym polska oprawa z oryginalnym kloszem, jak widać porównując z kloszem oprawy w SR61 jest to ten sam typ klosza:
Obrazek

Görlitz 81 po modernizacji, gdy oryginalnie były drzwi wejściowe do obu przedsionków wejściowych tak tu jak widać zlikwidowano drzwi do jednego z nich, a drzwi do drugiego (tego od strony przedziału służbowego) zmieniono z ręcznych łamanych na automatyczne odskokowo-przesuwne:
Obrazek

Przedsionek wejściowy, widać wejście do WC, a obok drzwi wejściowych naprzeciwko drzwiczki do komory w której oryginalnie był piec węglowy (przez ten otwór wrzucało się węgiel). Podczas modernizacji piec węglowy zastąpiono grzałką elektryczną, a drzwiczki zostały do inspekcji instalacji. Lokalizacja pieca przy ścianie wagonu wymusiła zabudowę kabiny WC bez dostępu do okien w środku wagonu od tej jego strony (drugi WC po przeciwnej stronie wagonu jest przy oknie) w wyniku czego konieczna jest ciągła praca oświetlenia wewnątrz WC i wymuszonego nawiewu:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze przedziału:
Obrazek

Indywidualne lampki diodowe, w wagonach niezmodernizowanych rolę tych lampek spełniają żarówki:
Obrazek

Obrazek

Panel sterowania:
Obrazek

Pojedyncza świetlówka 36W, oryginalnie były oprawy 2x40W
Obrazek

Świetlówka 8W jako oświetlenie schowka:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Korytarz przejściowy:
Obrazek

Obrazek

Drugi przedsionek:
Obrazek

Szafa elektryczna w tym przedsionku:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10988
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez rtęciówka » 28 sierpnia 2014, 00:15

Świetna fotorelacja :)

Podróż w takim zmodernizowanym wagonie na pewno jest komfortowa ale czasem trafi się jakiś stary złom z zawszonymi łóżkami wyciągnięty z krzaków w tej samej cenie biletu... Ogólnie ceny biletów na sypialne są dość wysokie. Kuszetek również, zwłaszcza tej "taniej", moi znajomi którzy nią jechali nie są zbyt zadowoleni, wszyscy mają jednakową opinię: nigdy więcej ;)

Przykład tego wagonu bez modernizacji (chyba, drzwi na pewno ma stare) ale za to ładnie odmalowanego, chyba był świeżo po rewizji, widoczny kominek pieca (końcówka lipca 2011, jakiś TLK wracający znad morza), szczątki łyżki po prawej zostały już dawno wymienione na jakąś oprawę sodową i tym samym światło wróciło pod ten słup po wielu latach, kiedyś zrobię zdjęcia ;)
Obrazek
Pozdrawiam,
Kuba
Avatar użytkownika
rtęciówka
 
Posty: 3154
Zdjęcia: 498
Dołączył(a): 3 czerwca 2007, 22:36
Lokalizacja: Myszków

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 30 sierpnia 2014, 19:48

rtęciówka napisał(a):...szczątki łyżki po prawej zostały już dawno wymienione na jakąś oprawę sodową i tym samym światło wróciło pod ten słup po wielu latach, kiedyś zrobię zdjęcia ;)
Obrazek


Pewnie na Boyena, jak zwykle.

Mi zawsze podobały się te oprawki 8W, były też dla 13W. Często obserwowałem je w autobusach, czy też w pociągach wyższej klasy. Dziwiło mnie zawsze, że wiele świetlówek w nich działa, mimo, że miały okopcenie na którejś z końcówek i wyglądały na zużyte.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 września 2014, 16:36

Wagon 167A błędnie oznaczony jako 156A, jest to wyprodukowany w 2014 roku przedziałowy wagon 2 klasy przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych:
Obrazek

Obrazek

Rampa:
Obrazek

Korytarz z widocznym wejściem do czteroosobowego przedziału przystosowanego do przewozu osób na wózkach i wejściem do WC również odpowiednio przystosowanego:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dalsza część korytarza:
Obrazek

Przedział 6-miejscowy:
Obrazek

Obrazek

Dla porównania XB Görlitz wyprodukowany w czasach NRD po modernizacji przystosowującej do tego samego zadania (oryginalnie zwykła dwójka 11-przedziałowa):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10988
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 7 października 2014, 16:41

Temat oryginalnej instalacji oświetleniowej EN57 z centralną przetwornicą 220V 500Hz był poruszany wielokrotnie.
W wielu modernizacjach EN57 oświetlenie jest całkowicie wymieniane i zostają zastosowane elektroniczne przekształtniki indywidualne dla każdej świetlówki zasilane z 110V DC. Są różne style takich modernizacji różniące się ilością i rozmieszczeniem świetlówek. Dziś trafiłem na EN57-1107 zmodernizowaną dawno temu w której niedawno w ramach naprawy po dewastacji wymieniono część plastików z mlecznych na przeźroczyste dzięki czemu widać instalację elektryczną, w tym przekształtniki i opisy na ich obudowach, tu oświetlenie w akcji:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dzisiejsze zdjęcia z widoczną instalacją (choć samych świetlówek brak):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Żarówka oświetlenia awaryjnego:
Obrazek

Inne modernizacje SKM, tu któryś z egzemplarzy serii modernizacji w skład której wchodzą EN57-768, 1089, 1094, 1116:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obecnie trwa modernizacja 21 EN57 na odmianę EN57AKM której najważniejszą cechą jest nowy napęd oparty na przekształtnikach zasilających silniki asynchroniczne który to zastąpił oryginalny układ oporowy sterujący pracą silników prądu stałego (pierwsza jednostka w SKM z takimi silnikami to EN71-045):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

EN71-045:
Obrazek

Obrazek

Koleje Mazowieckie:
Obrazek

Przewozy Regionalne, EN57AL-1531:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Inna EN57 Przewozów Regionalnych, tego typu modernizacje odbywały się spory czas temu i obecnie zdarzają się sytuacje, że takie jednostki idą do kolejnej modernizacji według współczesnych wymogów, czyli kolejna zmiana wnętrza, wymiana czoła, wymiana napędu, w niektórych przypadkach montaż klimatyzacji (w SKM była jedna jednostka z takim wnętrzem, EN71-046 która pierwotnie była EN57-1127, ta jednostka trafiła na listę 21 sztuk do modernizacji na asynchrony i obecnie ponownie jest EN57 o oznaczeniu EN57AKM-1127):
Obrazek

Widok z przeciwnej strony przedziału:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Takie same mleczne panele skrywające dwie świetlówki są stosowane w wagonach 111Arow zmodernizowanych przez Newag (wagony 111Arow zmodernizowane przez Pesę mimo takiego samego oznaczenia są znacząco odmienne) i również tam modernizowanych EN57 oraz EN71, tu 111Arow:
Obrazek

Obrazek

Tu EN71-051:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Także inne komponenty w różnych modernizacjach się pojawiają takie same, choćby oprawy z EN71-045 są stosowane również w modernizacjach wagonów Y polskiej produkcji i XB Görlitz dokonywanych przez Newag (choć oczywiście bebechy są inne, w EN57 i EN71 przetwornice 110V DC -> 220V AC, a wagonach 24V DC -> 220V AC):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przedział wagonu XB Görlitz:
Obrazek

Szynobus SA109:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Seria 754 Kolei Czeskich (ČD) będąca czechosłowacką produkcją z 1979 roku, egzemplarze wypożyczone do PKP Intercity przeszły wcześniej modernizację dlatego obok reflektorów halogenowych są też diodowe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Seria 183 wyprodukowana przez Skodę w czasach Czechosłowacji, elektrowozy czechosłowackie mają napięcie pokładowe 48V:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Drezyna motorowa WM15:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Żarówki rurkowe takie jak te stosowane w oświetleniu wnętrza autobusów Ikarus:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10988
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość