Temat oryginalnej instalacji oświetleniowej EN57 z centralną przetwornicą 220V 500Hz był poruszany wielokrotnie.
W wielu modernizacjach EN57 oświetlenie jest całkowicie wymieniane i zostają zastosowane elektroniczne przekształtniki indywidualne dla każdej świetlówki zasilane z 110V DC. Są różne style takich modernizacji różniące się ilością i rozmieszczeniem świetlówek. Dziś trafiłem na EN57-1107 zmodernizowaną dawno temu w której niedawno w ramach naprawy po dewastacji wymieniono część plastików z mlecznych na przeźroczyste dzięki czemu widać instalację elektryczną, w tym przekształtniki i opisy na ich obudowach, tu oświetlenie w akcji:



Dzisiejsze zdjęcia z widoczną instalacją (choć samych świetlówek brak):



Żarówka oświetlenia awaryjnego:

Inne modernizacje SKM, tu któryś z egzemplarzy serii modernizacji w skład której wchodzą EN57-768, 1089, 1094, 1116:



Obecnie trwa modernizacja 21 EN57 na odmianę EN57AKM której najważniejszą cechą jest nowy napęd oparty na przekształtnikach zasilających silniki asynchroniczne który to zastąpił oryginalny układ oporowy sterujący pracą silników prądu stałego (pierwsza jednostka w SKM z takimi silnikami to EN71-045):










EN71-045:


Koleje Mazowieckie:

Przewozy Regionalne, EN57AL-1531:




Inna EN57 Przewozów Regionalnych, tego typu modernizacje odbywały się spory czas temu i obecnie zdarzają się sytuacje, że takie jednostki idą do kolejnej modernizacji według współczesnych wymogów, czyli kolejna zmiana wnętrza, wymiana czoła, wymiana napędu, w niektórych przypadkach montaż klimatyzacji (w SKM była jedna jednostka z takim wnętrzem, EN71-046 która pierwotnie była EN57-1127, ta jednostka trafiła na listę 21 sztuk do modernizacji na asynchrony i obecnie ponownie jest EN57 o oznaczeniu EN57AKM-1127):

Widok z przeciwnej strony przedziału:



Takie same mleczne panele skrywające dwie świetlówki są stosowane w wagonach 111Arow zmodernizowanych przez Newag (wagony 111Arow zmodernizowane przez Pesę mimo takiego samego oznaczenia są znacząco odmienne) i również tam modernizowanych EN57 oraz EN71, tu 111Arow:


Tu EN71-051:








Także inne komponenty w różnych modernizacjach się pojawiają takie same, choćby oprawy z EN71-045 są stosowane również w modernizacjach wagonów Y polskiej produkcji i XB Görlitz dokonywanych przez Newag (choć oczywiście bebechy są inne, w EN57 i EN71 przetwornice 110V DC -> 220V AC, a wagonach 24V DC -> 220V AC):





Przedział wagonu XB Görlitz:

Szynobus SA109:







Seria 754 Kolei Czeskich (ČD) będąca czechosłowacką produkcją z 1979 roku, egzemplarze wypożyczone do PKP Intercity przeszły wcześniej modernizację dlatego obok reflektorów halogenowych są też diodowe:






Seria 183 wyprodukowana przez Skodę w czasach Czechosłowacji, elektrowozy czechosłowackie mają napięcie pokładowe 48V:






Drezyna motorowa WM15:



Żarówki rurkowe takie jak te stosowane w oświetleniu wnętrza autobusów Ikarus:
