Pesa wypuściła kilka serii tego rodzaju modernizacji, serie różnią się między sobą niektórymi szczegółami, lecz wszystkie serie mają wspólne rozwiązania i taką samą ogólną stylistykę (analogiczne elementy stylistyki wnętrza jak oświetlenie w postaci linii świetlnej z pojedynczymi świetlówkami za rastrami FPS Poznań postanowił zastosować w wagonach 111Ainw o oznaczeniu B8bnopuz, lecz założenia tej modernizacji są znacząco inne, jest to projekt nie mający bezpośredniego powiązania z 111Arow i jakimikolwiek dziełami Pesy czy Newagu i jest to temat na osobną dyskusję). Pierwsza seria opuściła zakład Pesy w 2005 roku.
Pierwsza i druga seria ma kwadratowe okna i powstała w wyniku przebudowy kuszet 110Ac, a pozostałe serie mają okrągłe okna i powstały w wyniku przebudowy różnych odmian 111A.
Pierwsza seria miała 1 WC i wieszaki na rowery na obu końcach wagonu, druga seria miała 2 WC i wieszaki na rowery tylko na jednym końcu wagonu. Tym końcem wagonu co się różni między seriami jest ten gdzie się znajduje szafa elektryczna. W pierwszej serii naprzeciwko szafy elektrycznej są wieszaki, a w drugiej serii naprzeciwko szafy jest drugie WC.
Trzecia seria czyli pierwotna seria z okrągłymi oknami układ wnętrza ma jak pierwsza seria.
Trzy pierwsze serie wagonów typu 111Arow mają oznaczenie B9nopuvz i największą ilość siedzeń (cyfra 9 w oznaczeniu o tym mówi, mimo, że są to wagony bezprzedziałowe, to jeśli siedzenia się pogrupuje w wyimaginowane przedziały, każdy po 8 miejsc, to wyjdzie właśnie 9 przedziałów).
Ogólny opis układu wnętrza czwartej serii jest taki sam jak trzeciej serii do której ta seria jest podobna, czyli 1 WC i wieszaki na obu końcach. Różnica polega na tym, że w czwartej serii jedna z dwóch przestrzeni dla rowerów (ta od strony gdzie jest szafa elektryczna) jest powiększona w kierunku środka wagonu dzięki czemu mieści się więcej wieszaków, ale za to jest mniej miejsc siedzących. Wagony czwartej serii oznaczone są jako B8nopuvz.
Najnowsza piąta seria powstała w ramach modernizacji puli wagonów na różne typy do obsługi trasy Przemyśl-Szczecin, ta seria wyróżnia się najbardziej na tle innych. Najbardziej zauważalną zmianą jest zastosowanie nowoczesnych drzwi odskokowo-przesuwnych zamiast klasycznych łamanych. Tutaj część rowerowa jest również powiększona, lecz zamiast tej przy szafie elektrycznej, powiększona jest ta na drugim końcu i sam wymiar powiększenia jest większy przez co miejsc siedzących jest jeszcze mniej. Naprzeciwko szafy elektrycznej za to znowu się pojawił drugi WC. Oznaczenie piątej serii to B7nopuvz.
W ramach tego samego projektu modernizacji wagonów na trasę Przemyśl-Szczecin w październiku światło dzienne ujrzał wagon przeznaczony do przewozu niepełnosprawnych będący modyfikacją projektu 111Arow:
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=14070
Szczegółów tego cuda Pesy akurat na chwilę obecną nie znam, jedynie to co w linku czyli wygląd zewnętrzny i oznaczenie B7bnopuz (takie samo oznaczenie ma 168A z Newagu mający takie samo przeznaczenie i określone oznaczeniem cechy).
Pierwsza seria:

Koniec wagonu na którym się znajduje szafa elektryczna:


Przeciwny koniec z WC i czerwoną wajchą hamulca ręcznego:


Część pasażerska:




Druga seria, po lewej szafa elektryczna:

Trzecia seria:




Większość 111Arow ma same ciepłobiałe świetlówki, lecz na szczęście są też egzemplarze z daylightami:



Czwarta seria:







Piąta seria:





trojmiejski napisał(a):W EN71-035, EN57-1729 i paru innych SKMkach w ramach naprawy poziomu utrzymania P4 wprowadzono kilka modyfikacji, największych zmian dokonano w obrębie przedziału dla podróżnych z większym bagażem. W większości EN57 (wczesne egzemplarze miały trochę inne rozplanowanie które zostało potem zmienione na rozwiązanie z późniejszych jednostek fabrycznych, co ciekawe to wczesne rozplanowanie przypominało pod pewnymi względami tu opisaną współczesną modyfikację) oryginalnie była to przestrzeń między kabiną, a przedsionkiem wejściowym której to obręb z zewnątrz wyznaczały podwójne drzwi ręczne i 2 okna o szerokości 750mm (numer 1900 i wyższe mają drzwi i 1 okno o szerokości 1100mm). Taki duży przedział który w danej chwili jest od strony czoła składu w całości pełni rolę przedziału służbowego przez co mimo dużej ilości wolnej przestrzeni przewóz rowerów może odbywać się jedynie w bagażówce od strony tyłu składu w przypadku gdy jedzie solowa EN57 lub EN71 albo gdy jedzie dwuskład lub trójskład to w bagażówce z tyłu czołowej jednostki i w bagażówkach pozostałych jednostek. Żeby wyeliminować niedogodność braku przestrzeni do przewożenia rowerów na czole składu, w opisywanych przypadkach usunięto ścianę działową między bagażówką, a przedsionkiem wejściowym, za to dodano nową między strefą z oknami, a strefą z drzwiami ręcznymi. W wyniku tego przedziały służbowe są tu małe, odległość między ścianami działowymi tego przedziału jest taka jak szerokość otworu drzwi ręcznych które prowadzą bezpośrednio do tego przedziału, a pozostała część dawnej klasycznej bagażówki jest otwartą przestrzenią dostępną dla pasażerów niezależnie od kierunku jazdy. Zostały wstawione wieszaki rowerowe. Klasyczne bagażówki w EN57 i EN71 są oświetlone 4 świetlówkami 25W, oczywiście każda w niezależnej oprawie. W wariancie zmodyfikowanym z EN57-1729 przedział służbowy oświetla jedna plafoniera, a w części pasażerskiej zachowały się 2 oryginalne oprawy świetlówkowe 25W plus oprawa świetlówkowa z przedsionka która też jest jak była, a po zlikwidowaniu ścianki też dodatkowo doświetla.
W EN71-035 zamiast zachować 2 oryginalne oprawy zamontowano jedną 2x25W będącą nowo wyprodukowanym pustakiem do rur 2x36W do którego przeszczepiono bebechy ze starych opraw. Poza taką dwójką reszta opraw jest oryginalna:
Widać 3 bezpieczniki, 2 do każdej rury osobno i trzeci do żarówek oświetlenia awaryjnego:
Oświetlenie tej jednostki w akcji:


WC oświetla świetlówka 2D:

Dla kontrastu fabryczne rozwiązanie oświetlenia WC, są tam dwie żarówki, główna dużej mocy zasilana 220V 500Hz z obwodu świetlówkowego i awaryjna małej mocy 110V DC, tu zamiast typowego klosza jest rozwiązanie wandaloodporne:

Do grona jednostek z przerobioną kanarówą dołączyła EN57-1757, tu również zastosowano specyficzne oświetlenie części rowerowej przy całej reszcie oświetlenia oryginalnej. Zamiast jednak składaka, tu zastosowano całkowicie nową oprawę 2x18W:







Częsty widok w EN57 czyli pracujące oświetlenie awaryjne, tutaj w jednostkach Przewozów Regionalnych, wcześniej już prezentowałem coś takiego, lecz były to same zbliżenia na oprawy, a teraz mam fotki ogólne lepszej jakości:



