Wagony YB 2 klasy produkcji NRD dostarczono do PKP w dwóch niezależnych seriach, Görlitz78 i Bautzen84. Wagony z NRD są oznaczane dwuczłonowymi nazwami gdzie pierwszy człon to nazwa fabryki w której wagon został wyprodukowany, a drugi to rok produkcji. Wśród wagonów serii Bautzen84 można wyróżnić egzemplarze po modernizacji w latach 90-tych z wnętrzem zrobionym w taki sam sposób w jaki zrobiono wnętrze polskich Y-ków modernizowanych również w tamtym czasie:







Innaczej wyglądająca sztuka z tej serii wagonów:







Görlitz78:




Jak widać obecnie we wnętrzu wagonów Görlitz78 można spotkać elementy z polskich Y-ków które się tam pojawiły w ramach napraw i rewizji w miarę tego jak oryginalne elementy ulegały zużyciu. Wymienione są laminaty, oprawy, pokrętła sterujące, system ogrzewania, elektryka, drzwi wejściowe, drzwi czołowe, WC, drzwi oddzielające korytarz boczny od przedsionków, drzwi do przedziałów i wiele innych elementów. Obecnie te wagony w małym stopniu przypominają to jak oryginalnie wyglądały. Jaki był oryginalny wygląd? Przedstawię to na przykładzie wagonu historycznego (w połowie przedziałowy 2 klasy, w połowie bagażowy, analogicznie jak polskie 609A) dawniej jeżdżącego dla kolei DR z zachowanym oryginalnym wnętrzem, zbliżonym do tego jakie Görlitz78 dla PKP oryginalnie posiadały:

Kluczowa różnica w oświetleniu przedsionka, po lewej widać światło żarówki oświetlającej umywalnię, o ile polskie wagony w wejściu bocznym do umywalni miały drzwi z małą okrągłą szybką lub drzwi bez szybki, tak Niemcy stosowali drzwi do umywalni z dużą mleczną szybą:

Przy okazji pokażę coś jeszcze. Pokazany tutaj wagon produkcji NRD był drugim wagonem w składzie ciągniętym przez 2 parowozy co przyjechał do Trójmiasta 3 października 2013, widoczny poniżej pierwszy wagon w składzie to salonka polskiej produkcji która zakład Cegielskiego opuściła w 1978 roku. Jest to czynny eksponat Skansensu Taboru Kolejowego w Chabówce noszący oznaczenie Bwxz. Mimo, że jest to ciekawy wagon to niestety nie miałem okazji dokonać obszernej fotorelacji z wnętrza więc pokażę tylko tyle ile mam:


Światło żarówki oświetlającej stopnie salonki przebijające się przez kłęby pary wydostającej się z instalacji ogrzewania parowego:

Te zwykłe pasażerskie Y-ki polskiej produkcji co mają oświetlenie przedsionka w postaci świetlówek (trzeba pamiętać, że wiele z ogromnej ilości wariantów miało przedsionki oświetlone żarówkami co nie raz pokazywałem) to mają po dwie umieszczone wzdłużnie, po jednej tuż przy danym wejściu. W salonce nietypowo w przedsionku jest tylko jedna świetlówka w ogóle, umieszczona poprzecznie:


Z drugiej strony najwidoczniej taka jest tradycja z wagonami specjalnymi, gdyż wagon konferencyjny 507A (przebudowany Henschel) też tak ma:


Na drugim końcu wagonu jest przedsionek bez drzwi wejściowych posiadający nietypowe rozplanowanie, jak widać po prawej są dwie klamki, ta bliżej otwiera drzwi do schowka, a ta dalej drzwi do WC:







Wagon ÖBB ze stacją macierzystą Wien Westbahnhof:



Przedsionek:

Oświetlenie przedziału, są tylko dwa tryby czyli świetlówka wyłączona i świetlówka włączona (nie ma regulacji strumienia świetlnego jak w wagonach modernizowanych przez Pesę, różnica w poniższych dwóch zdjęciach wynika z różnic w parametrach zdjęć):


Korytarz boczny jest oświetlony żarówkami, co kraj to obyczaj, wagony Z polskiej produkcji i/lub w Polsce modernizowane + Henschele w oryginalnej postaci mają zamiast żarówek świetlówki miniaturowe T5 (wyjątkiem jest kilka zmodernizowanych w Polsce wagonów Z należących do PKP IC co mają wstawione diody, choć cała reszta oświetlenia jest na świetlówkach, nie mówiąc o świeżej produkcji Cegielskiego co ma diody wszędzie poza przedsionkami i WC):


