[Gliwice] infrastruktura oświetleniowa

Historia oświetlenia polskich miast i realizowane inwestycje oświetleniowe

Re: [Gliwice] infrastruktura oświetleniowa

Postprzez Lampka » 30 sierpnia 2015, 01:20

Swoją drogą to jedna ORZ-7-2 wisi wciąż na ul. Tarnogórskiej nieopodal skrzyżowania z ul. Opolską. Znajduje się tutaj: https://goo.gl/maps/wxt49
Wydaje się, że jest zadbana i nawet dziwne, że nie wymieniono jej wciąż na oprawę sodową. Czyżby obok mieszkał jakiś pasjonat oświetlenia rtęciowego, który ma wtyki w ZE? ;)

Tak przy okazji, to dość powoli postępuje modernizacja oświetlenia ulicznego miasta na LED. Plany te rodziły się już około 3 lata temu, a nadal niewiele zmienia się w tej kwestii :P
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6580
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: [Gliwice] infrastruktura oświetleniowa

Postprzez famabud » 30 sierpnia 2015, 07:19

Na tych slupach stosunkowo nowych slupach najprawdopodobniej wszedzie wisiały Malagi lub inne oprawy sodowe od początku tylko w tym jednym miejscu uszkodzoną oprawę jakimś cudem podmienili na rteciowego klasyka.
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9334
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: [Gliwice] infrastruktura oświetleniowa

Postprzez P184H » 30 sierpnia 2015, 11:22

ORZ-7-2 zawiesiliśmy chyba wiosną 2004 roku. Po prostu była na magazynie i trzeba było ją wykorzystać.
Sporo ORZ-7-2 zostało zdemontowanych z Bojkowa w chwili, gdy miasto zakupiło nowe Malagi. Wtedy jeszcze spora część ORZ-7-2 miała nie cały rok, w ogóle cała modernizacja oświetlenia w Bojkowie była trochę nie przemyślana, była podzielona na dwa etapy. Najpierw Malagi na ul. Knurowskiej (rok 2002), a potem na ul. Rolników i ulicach przyległych (rok 2003). Wcześniej w 2001 roku wymieniono "trumienki" jak je nazywacie :) na ORZ-7-2.
Z tego co pamiętam była też odmiana "ORZ-7-2" przystosowana do lamp sodowych (takie wieszaliśmy np. w knurowskiej dzielnicy Krywałd), była też wersja z kloszem, oglądałem te oprawy na targach energetycznych w Bielsku Białej w 1998 roku.
P184H
 
Posty: 27
Dołączył(a): 17 sierpnia 2015, 22:32

Re: [Gliwice] infrastruktura oświetleniowa

Postprzez trojmiejski » 30 sierpnia 2015, 11:40

Z ORZ-7-2 w wersji sodowej to ciekawa sprawa. Dotychczas panowało przekonanie, że nie było takich opraw fabrycznie przystosowanych do sody, za to zaś wyjątkowo często w porównaniu do innych opraw rtęciowych ten model ręcznie przerabiano na sodę. Może jednak prawda jest trochę bardziej skomplikowana niż by się wydawało.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11262
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: [Gliwice] infrastruktura oświetleniowa

Postprzez famabud » 30 sierpnia 2015, 11:43

Z tego co pamiętam była też odmiana "ORZ-7-2" przystosowana do lamp sodowych (takie wieszaliśmy np. w knurowskiej dzielnicy Krywałd)

Oryginalna z fabryki? Ciekawe...
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9334
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: [Gliwice] infrastruktura oświetleniowa

Postprzez Utilizer » 30 sierpnia 2015, 14:52

trojmiejski napisał(a):Z ORZ-7-2 w wersji sodowej to ciekawa sprawa. Dotychczas panowało przekonanie, że nie było takich opraw fabrycznie przystosowanych do sody, za to zaś wyjątkowo często w porównaniu do innych opraw rtęciowych ten model ręcznie przerabiano na sodę. Może jednak prawda jest trochę bardziej skomplikowana niż by się wydawało.


No bo nie było takich. Przecież komora lampowa jest nieprzystosowana do tubularnej lampy, poza tym Mesko produkowało swoją oprawę sodową - OZS. Przerabiano ich tyle bo to jeden z najmłodszych rtęciowych klasyków ot co.
Avatar użytkownika
Utilizer
 
Posty: 6591
Zdjęcia: 2797
Dołączył(a): 27 czerwca 2009, 19:39

Re: [Gliwice] infrastruktura oświetleniowa

Postprzez P184H » 30 sierpnia 2015, 15:37

Utilizer - nie chcę się kłócić, ale taka oprawa była na 100%. Oglądałem ją wielokrotnie na targach. Zresztą była ona bardzo popularna na placach przeładowczych, np. na KWK Gliwice było sporo takich i pamiętam przychodziły oryginalnie zapakowane z fabryki. Na KWK Gliwice miałem jeszcze praktyki jako elektryk. Szkoda, że wtedy nie miałem jako takiego aparatu, tam dopiero było wiele ciekawych opraw. Przy czym tak jak pisałem, ORZ-7-2 przystosowana do lamp sodowych była wyposażona w szklany klosz i tyrystorowy układ zapłonowy (TUZ).
P184H
 
Posty: 27
Dołączył(a): 17 sierpnia 2015, 22:32

Re: [Gliwice] infrastruktura oświetleniowa

Postprzez JeD » 30 sierpnia 2015, 15:40

P184H napisał(a):Utilizer - nie chcę się kłócić, ale taka oprawa była na 100%. Oglądałem ją wielokrotnie na targach. Zresztą była ona bardzo popularna na placach przeładowczych, np. na KWK Gliwice było sporo takich i pamiętam przychodziły oryginalnie zapakowane z fabryki. Na KWK Gliwice miałem jeszcze praktyki jako elektryk. Szkoda, że wtedy nie miałem jako takiego aparatu, tam dopiero było wiele ciekawych opraw. Przy czym tak jak pisałem, ORZ-7-2 przystosowana do lamp sodowych była wyposażona w szklany klosz i tyrystorowy układ zapłonowy (TUZ).


Jest jeszcze gdzieś taka sztuka? Tej domniemanej oprawy?
Nawet z pozoru najdziwaczniejsza, najskromniejsza pasja jest czymś bardzo, ale to bardzo cennym... ;)
#lubie_sode
Avatar użytkownika
JeD
 
Posty: 7309
Zdjęcia: 776
Dołączył(a): 22 marca 2012, 19:28
Lokalizacja: Lubelskie

Re: [Gliwice] infrastruktura oświetleniowa

Postprzez Utilizer » 30 sierpnia 2015, 15:42

OK w takim razie to sporo wywróci do góry nogami. My znamy tylko ORZ-7-2 czyli oprawę rtęciową na 250W, i OZR-250-3 czyli rtęciową na 250W z kloszem z tworzywa sztucznego, która to tylko z zewnątrz jest podobna zbudowana jest inaczej.

Ja takowej w żadnym katalogu czy broszurce nie widziałem, nigdy nigdzie nie sfotografowałem. A na jaką moc była fabrycznie ta sodowa ORZ-7-2 :?: 150W :?:
Avatar użytkownika
Utilizer
 
Posty: 6591
Zdjęcia: 2797
Dołączył(a): 27 czerwca 2009, 19:39

Re: [Gliwice] infrastruktura oświetleniowa

Postprzez P184H » 30 sierpnia 2015, 19:16

Sodowa ORZ-7-2 była na max 250 Watt. Te lampy były chętnie kupowane m.in. przez PKP do oświetlania przejazdów kolejowych strzeżonych.
P184H
 
Posty: 27
Dołączył(a): 17 sierpnia 2015, 22:32

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Miasta polskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości