Odnośnie tego, że 25W mogą się nie nadawać do pracy po 2 w szeregu to coś w tym jest, choćby na kolei to przekształtniki z klasycznych wagonów przewidziane były do zasilania tylko jednej świetlówki 25W, nie dwóch, przy czym ze względu na uniwersalność tych przekształtników, pojedyncza sztuka może zasilić jedną 20W, dwie 20W lub jedną 40W. W pojazdach polskiej produkcji indywidualne przekształtniki z wagonów Y z tego co kojarzę nie miały okazji zasilać świetlówek 25W, wtedy w wagonach Pafawagu i HCP stosowano tylko 20W i 40W. Ze znanych pojazdów to klasyczna niemodyfikowana EN57 jest inną bajką ze względu na zasilanie świetlówek z centralnej przetwornicy oświetleniowej wirowej, a nie indywidualnych przekształtników. Pierwszy seria polskich Y-ków czyli 104A też miała centralną przetwornicę oświetleniową, tyle, że statyczną, w tych wagonach były zastosowane świetlówki 40W. Równoległe do 104A wagony pocztowe 101C miały świetlówki 25W, lecz tu znowu centralna przetwornica zamiast indywidualnych przekształtników. Bipy miały świetlówki 25W zasilane z przetwornicy centralnej, według tej strony świetlówki w egzemplarzach dla Czechosłowacji (które powinny być mniej więcej takie same pod względem elektrycznym jak egzemplarze dla nas) były zasilane prądem o częstotliwości 50Hz:
https://www.parostroj.net/katalog/ov/cl ... /Bpjo.php3 . Obecnie szczegóły elektryki są znane tylko dla egzemplarzy z oświetleniem przerobionym na 20W. Jakieś pojedyncze nieprzerabiane muzealne zestawy Bip zachowały się w Niemczech, ale nie znalazłem w necie, żeby ktoś się podzielił dokładną dokumentacją. Wagony Y przedziałowe produkcji NRD miały 25W na indywidualnych przekształtnikach mniej więcej analogicznych do stosowanych przez nas zanim różne ZNTK przerobiły oświetlenie na 20W i 40W z użyciem krajowych komponentów. ČD nadal używają NRDowskie Y z oryginalnym oświetleniem 25W:
