Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 10 stycznia 2016, 19:25

Obecnie większość EN57 i EN71 w toku eksploatacji otrzymała nowoczesne wyświetlacze diodowe, lecz w parku taborowym SKM jest jeszcze kilka sztuk z klasycznym rozwiązaniem w postaci filmu podświetlonego 3 żarówkami:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Modyfikacja powyższego rozwiązania ze świetlówką zamiast żarówek, jak widać to jest ta sama jednostka EN71-040, po prostu w członie ra ma żarówki, a w członie rb świetlówkę (w celu wymiany tablicy klapa ze świetlówką została uchylona do góry i na tym zdjęciu widać, że światło z niej pada na całą kabinę):
Obrazek

Inna jednostka:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Świetlówkę jako podświetlenie widziałem jeszcze w EN57-1827, EN71-038 ma żarówki, nie mam sporządzonej pełnej listy co w jakiej jest jednostce tym bardziej, że czasem maszynista w ogóle nie włącza podświetlenia i nie wiadomo co jest za tablicą.

EW58 zaś posiadały podświetlenie świetlówką fabrycznie, archiwalne zdjęcie z czasów gdy jeszcze w ogóle jeździły (od 2011 roku gniją w krzakach):
Obrazek

Nocą w akcji:
http://www.fotokolej.pl/img-ew58-011%2B028-17349.htm

Ekspansja wyświetlaczy z pomarańczowymi diodami spowodowała też prawie całkowite wyginięcie wyświetlaczy klapkowych, tu archiwalne zdjęcie gdzie widać jednostkę z wyświetlaczem klapkowym, w przypadku tego wyświetlacza podświetlenie jest rozwiązane w taki sposób, że każdej klapce towarzyszy zielona dioda:
http://rail.phototrans.eu/14,22896,0.html
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 21 stycznia 2016, 20:14

EN57 i EN71 ze świetlówkami w różnym stanie zużycia, tu EN57-1102:
Obrazek

Obrazek

Widać świetlówkę w połowie zróżowiałą:
Obrazek

Obrazek

EN57-1122, zużyta ciepłobiała świetlówka w przedsionku jak widać świeci równo, lecz znacznie słabiej w stosunku do innych tego typu świetlówek w przedziale pasażerskim (para daylightów w nowej oprawie będącej składakiem z różnych komponentów jest w dobrym stanie, tylko mocno niedociążona)
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W modernach dzięki nowej instalacji opartej na indywidualnych przekształtnikach zasilanie świetlówek jest znacznie lepszej jakości, lecz jak wiadomo nic nie jest wieczne i tu też świetlówki padają, jednostka zmodernizowana niecałe 2 lata temu, a już zamiast równego ciągu świetlówek 840 się pojawiły 865 jako podmiana (na zdjęciu widać jednego daylighta, lecz w tym wagonie był jeszcze drugi):
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Beton » 21 stycznia 2016, 20:27

Bardzo fajne te zdjęcia z podświetleniem tablic klasycznymi żąrówkami i świetlówką. Za kilka lat będą na wagę złota ;).
Avatar użytkownika
Beton
 
Posty: 2103
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 12 kwietnia 2008, 12:15
Lokalizacja: Katowice/Puławy

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 22 stycznia 2016, 01:50

W starych tramwajach czasem tablice z rozkładem trasy lub innymi danymi są podświetlone od spodu świetlówką 20W ;)
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 25 stycznia 2016, 23:30

Odnośnie tramwajów to w tym poście wrzuciłem zdjęcia stopiątki z tablicą podświetloną żarówkami:
viewtopic.php?p=222089#p222089

Obecnie SKM jest wyjątkiem na tle przewoźników z powodu posiadania w ogóle EN57 i EN71 z tradycyjnym filmem, inni przewoźnicy we wszystkich EN57, EN71 i ED72 powstawiali wyświetlacze diodowe.

Wyjątkowa jest też we flocie SKM EN71-044 ze względu na wyświetlacze klapkowe, ten rodzaj wyświetlaczy również wyeliminowano, tutaj widać taki wyświetlacz z załączonym podświetleniem:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Inne jednostki:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Austriacki wagon Bmz należący do ÖBB:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

W korytarzu bocznym oświetlenie stanowią żarówki:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 4 lutego 2016, 22:04

Różne EN57 wewnątrz na zdjęciach zrobionych na ISO 80:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 12 lutego 2016, 21:28

Jako, że w tym wątku pokazano po raz pierwszy na forum bebechy oprawy z EN57/EN71: viewtopic.php?f=104&t=6312 , to wrzucę zdjęcia z oświetleniem EN57 i EN71 w akcji:
Obrazek

Ta sztuka (EN71-039) jest akurat tuż po rewizji i w miejscu dawnych kanarów oświetlenie zostało zmienione:
Obrazek

Wracając do klasyki, kto często jeździ koleją to na pewno nie raz widział taki widok gdzie świeci się tylko jedna świetlówka lub dwie na dany przedział, a resztę spowijają ciemności:
Obrazek

Obrazek


Fotele i 2 rzędy nieświecących świetlówek widać dzięki światłu z oświetlenia peronu:
Obrazek

Tak to wygląda bez oświetlenia na zewnątrz:
Obrazek

Nierzadko spotykanym widokiem jest załączone oświetlenie awaryjne, tu w znanej już EN71-035 która w przerobionych kanarówach ma unikalne oprawy składaki z dwoma rurami 25W na oryginalnych bebechach w obudowie od OKN 2x40W:
Obrazek

Oświetlenie awaryjne choć znacznie rzadziej to można też spotkać w innych pojazdach, tu najnowszy SA133 o numerze 030:
Obrazek

Obrazek

Po chwili jednak połowa świetlówek została odpalona (kwestia ustawienia, SZT kursujące na PKM bardzo często mają tylko połowę świetlówek włączoną):
Obrazek

W WC w pojazdach PKM oświetlenie stanowią diody, diody na suficie są załączane razem z resztą oświetlenia wnętrza, lecz diody na ścianie nad przewijakiem są załączane po zaryglowaniu zamka w drzwiach i odpowiednio wyłączane po odblokowaniu zamka:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 20 lutego 2016, 17:23

Oprawa samoróbka w jednej z przebudowanych kanarów w EN57-1757 utraciła klosz przez co widać bebechy, zgodnie z wcześniejszymi przypuszczeniami świetlówki 18W/20W są w układzie z dławikami odzyskanymi z klasycznych opraw do rur 25W, korpus oprawy zaś to jest nówka wyprodukowana przez PolamRem w 2014 roku, DEP 16-2180, info o tej oprawie tutaj
http://rlt.rh.pl/produkt/dep-16/

Obrazek

Za grubasem widać dwa niebieskie kondensatory:
Obrazek

Zbliżenie na naklejkę na dławiku:
Obrazek

Po odpaleniu:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kontrast między świetlówkami w samoróbce, a różowistą 25W w przedsionku:
Obrazek

Klasyczna przedziałówka z uszkodzonym oświetleniem, w przedsionkach wejściowych świeciły się żarówki awaryjne, w korytarzu bocznym świeciły się tylko 2 z 4 świetlówek, a w przedziałach dało się odpalić tylko jedną świetlówkę nawet jeśli się ustawiło na przełączniku 1/1. Co jest osobliwe to nawet w tych oprawach gdzie świeciły się świetlówki to żarówki awaryjne również się świeciły, choć normalnie nie powinny:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Światło żarówek z kontrolek ogrzewania w innym wagonie:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 13 marca 2016, 20:04

Oświetlenie w akcji w SZT typu MR/MRD przedstawionym za dnia w poście na stronie 15:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Stopnie są podświetlane żarówkami:
Obrazek

Inna sztuka:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 10 kwietnia 2016, 23:21

Należący do Deutsche Bahn wagon restauracyjny ARkimbz, ten wagon posiada prócz części restauracyjnej także część pasażerską 1 klasy, trochę podobnie jak nasze 113A posiadały przedziały 2 klasy. Wagon jest podzielony na kilka części, część pasażerską przedziałową, część pasażerską bezprzedziałową, część jadalną i kuchnię. Wagon jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, miejsce postoju dla wózka jest w części bezprzedziałowej zatem korytarz boczny jest poszerzony na całej długości od przedsionka wejściowego do części pasażerskiej bezprzedziałowej. Z powodu szerszego korytarza przedziały są węższe i mieszczą się tylko 4 siedzenia:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Niemcy lubią stosować kompakty niezintegrowane które można spotkać i tutaj, co ciekawe o ile zasilanie świetlówek liniowych jest opisane dokładnie odpowiednimi normami które między innymi określają wymóg zasilania wysokoczęstotliwościowego tak te kompakty dość wyraźnie na ekranie aparatu pulsowały z częstotliwością 50Hz:
Obrazek

Obrazek

Wnętrze przedziału, oświetlony jest halogenami, trochę podobnie do przedziałów menedżerskich w naszych 145Ab są halogeny centralne oraz halogeny indywidualne dla danego siedzenia, nad zagłówkami widać przyciski załączające halogeny:
Obrazek

Obrazek

Zbliżenie na halogeny:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Część pasażerską bezprzedziałowa:
Obrazek

W części bezprzedziałowej tak samo jak w przedziałowej przy każdym siedzeniu jest włącznik do indywidualnego halogena, najbardziej na lewo jest kompakt:
Obrazek

Obrazek

Część jadalna:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10945
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości