Przetwornice indywidualne w porównaniu do centralnej mają zaletę, że w razie awarii nie będzie świecić tylko jedna świetlówka zamiast wszystkich, wysoka częstotliwość jest stosowana, żeby wyeliminować tętnienie światła, jest to określone przepisami, przynajmniej dla świetlówek liniowych, bo w niemieckich wagonach ze świetlówkami PL-C zasilanie jest niskoczęstotliwościowe, na ekranie aparatu fotograficznego widać pulsowanie. W Bipach ze świetlówkami 20W faktycznie jest tak, że jedna przetwornica zasila 2 świetlówki, choć nie jestem pewien to możliwe, że tak samo zasilane są świetlówki 20W w oprawach dwuświetlówkowych w przedziale bagażowym w wagonach 609A i w kuchni w wagonach 113A. Były też Bipy ze świetlówkami 25W i tam musiały być osobne przetwornice gdyż świetlówek 25W nie da się łączyć szeregowo.
W internecie można natrafić na informację, że wagony 104A i pierwsze 112A miały centralną przetwornicę oświetleniową lecz dokładnych danych takich jak moc świetlówek brak, a nie ma możliwości weryfikacji gdyż ostatni 104A zakończył służbę w 2000 roku, a pojedyncze 104A które przetrwały jako wagony techniczne są niedostępne dla zwykłych śmiertelników i mogło w nich nic nie zostać z oryginalnego oświetlenia.
Co do tematu prądnic, ich rodzaju, ilości przewodów z nich wychodzących, to można więcej przeczytać tutaj:
http://zeus.krb.com.pl/?przeglad-rozwia ... czesc-i,28Ja zaś przygotowałem zestaw zdjęć prądnic w wagonach polskiej produkcji i nie tylko, na początek wagony z prądnicą typu PW 114d-03 czyli prądnicą prądu stałego o mocy 3,8kW stosowaną w wagonach z ogrzewaniem konwekcyjnym (wyjątkiem są należące do PKP NRDowskie Bautzen84 mające ogrzewanie nawiewne, a posiadające tę prądnicę), jako pierwszy ryflak 101A z początku lat 60-tych:

Bonanza 120A:




Jedynka 112A i salonka 93A powstała przez przebudowę dwójki 111A (
http://rail.phototrans.eu/14,55559,0,PaFaWag_93A_.html ):



Polskiej produkcji wagony z ogrzewaniem nawiewnym są wyposażone w prądnicę typu GTUBJ6, jest to trójfazowa prądnica prądu przemiennego o mocy 6kW. Ta prądnica zastosowana została m.in. ze względu na mniejszą ilość elementów mechanicznych jak szczotkotrzymacze lecz głównym powodem są większe wymagania energetyczne układu ogrzewania nawiewnego względem konwekcyjnego którym słabsza prądnica typu PW 114d-03 nie byłaby w stanie podołać. Niskie napięcie w układach z ogrzewaniem konwekcyjnym odpowiedzialne jest za sterowanie pracą układu ogrzewania, w przypadku ogrzewania nawiewnego dochodzi jeszcze energochłonne zasilanie wentylatora nawiewu. Tutaj wagon 111Arow zmodernizowany przez Newag (większość 111Arow z Newagu nie ma prądnicy lecz przetwornicę zasilaną z przewodu grzewczego):




Zagraniczne wagony z zagranicznymi prądnicami, tu sypialny produkcji NRD, przystosowany do wymiany wózków na wschodniej granicy:

Wagon produkcji RFN z lat 50-tych lub 60-tych:


Trochę późniejsza produkcja RFN ze zminiaturyzowanym alternatorem analogicznym do NRDowskiego z Bohunów:

Wersja podwójna w wagonie restauracyjnym:

Niedawno ponownie wróciła do eksploatacji EN71-009 czyli jedyna napotkana przeze mnie na żywo jednostka z rodziny EN57 mająca w jednej z opraw daylighta T12 25W. W grudniu 2014 zapalił się jeden z członów rozrządczych i jednostka była odstawiona do czasu pojawienia się odpowiedniego członu na podmianę. Ostatecznie dawcą członu została jednostka EN57-1012. Na szczęście daylight był w członie rozrządczym przeciwnym do tego który się zapalił więc zachował się do dziś.
Człon ra podmieniony z EN57-1012:

Oryginalny człon rb z daylightem:

Sama świetlówka:


W akcji, zdjęcia zrobione jeszcze przed pożarem:




