Faktem jest, że długo zajęło opracowanie odpowiedniego przekształtnika, tym bardziej, że omawiany STOK2 nie jest najstarszą konstrukcją, wcześniej jeszcze były przekształtniki P357 i P360, schemat tego drugiego też przedstawiony. Artykuł jest o tyle ciekawy, że szerzej opisuje omawiany na poprzednich stronach temat prądnic. Jest schemat podłączenia prądnicy 3-fazowej GTUBJ6 do regulatora napięcia ARPP 30 i opisane jest rozwiązanie problemu wzbudzenia prądnicy. Dla przypomnienia ta prądnica wygląda tak:

Odnośnie EN57 i EN71 SKM z przebudowanym przedziałem dla podróżnych z większym bagażem to pisałem, że dawną dużą kanarówę podzielono na 2 części przez montaż nowej ścianki działowej, część służbową przy ręcznych drzwiach zewnętrznych i część pasażerską dla rowerzystów która po przeróbce stanowi jedną przestrzeń z przedsionkiem wejściowym (usunięto starą ściankę działową dawniej oddzielającą przedsionek od kanarówy). Wspomniana część pasażerska zależnie od jednostki jest oświetlona w różny sposób. Wśród dotychczas tak przerobionych jednostek (obecnie są przerabiane kolejne więc ten opis odmian i ilości jednostek będzie wkrótce nieaktualny) można wymienić jako pierwszą EN57-1729 która jako jedyna ma po prostu 2 klasyczne oprawy bez udziwnień, EN71-035 ma zaś składaka, korpus oprawy OKN z dwoma świetlówkami 25W i klasycznym układem z dławikiem SBF, 3 inne jednostki mają oprawy Polam Rem DEP 16-2180 z dwoma świetlówkami 18W/20W zasilanymi przez klasyczny układ (w wyniku czego są niedociążone co było niedawno omawiane) oraz jeszcze są zrobione przez ZNTK Mińsk Mazowiecki 4 jednostki z nowymi oprawami zasilanymi 110V DC (jedną z nich jest EN71-044 przedstawiona 2 posty powyżej). O części służbowej dotychczas nie miałem okazji wspomnieć, lecz tu sprawa jest prosta. Jednostki z ZNTK MM mają 2 sztuki takich samych opraw świetlówkowych na 110V DC, a reszta ma nową plafonierę żarową. Tu EN71-035, na lewo od części służbowej jest kabina do której drzwi są widoczne tu otwarte, a na prawo jest część pasażerska, widać też łącznik kołyskowy od plafoniery:


Najciekawsze jest to, że dla członów rozrządczych tej jednostki (człon ra pochodzi z jednostki EN57-930, a rb z EN57-764) to obecny układ wnętrza jest bliższy oryginalnemu niż poprzedniemu z wielką kanarówą. W internecie ludzie już nie raz wrzucali schemat wnętrza więc przez wyszukiwarkę można szybko znaleźć go:
http://s219.photobucket.com/user/Edekyo ... 0.jpg.htmlTaki podział na przedział dla podróżnych z większym bagażem i przedział służbowy połączony z rozdzieloną na 2 części kabiną był stosowany od EN57-001 do jednostki o numerze między 1052, a 1090 (nie wiem dokładnie który numer) plus jednostki na eksport do Jugosławii. W kolejnych produkowanych jednostkach aż do ostatniej sztuki fabrycznie stosowano dużą kanarówę, a wcześniejsze jednostki przerabiano na wzór późniejszych (jedyne jednostki które zachowały taki układ do współczesnych czasów to jednostki Kolei Słoweńskich). Możliwe jest jednak odróżnienie jednostek w których duża kanarówa powstała przez przeróbkę od jednostek które miały ją fabrycznie. W tych pierwszych oprawy świetlówkowe są w rzędzie bliżej siebie gdyż musiały być zmieszczone przed ścianką działową:


W tych drugich zaś świetlówki są bardziej od siebie oddalone:

Seria EN57-19xx czyli seria z dwuszybowym czołem ma trochę mniejszy przedział dla podróżnych z większym bagażem ze względu na większą kabinę, dlatego świetlówki są blisko siebie choć ogólny układ jest typowy dla dużej kanarówy i widoczne drzwi prowadzą bezpośrednio do kabiny:
