Dobry Traxx, ja mam zdjęcia załączonego oświetlenia w innych lokomotywach z tej serii, najpierw światła końca pociągu w Traxxie E186 (wielosystemowy, E483 jest jednosystemowy, można to poznać po różnicy ilości pantografów):

Traxx w wersji pasażerskiej należący do Kolei Mazowieckich:


Dopasowany wagon sterowniczy push&pull:

Raz się zdarzyło, że uszkodzeniu uległo sterowanie wielokrotne i trzeba było dokonać oblotu lokomotywy na stacji końcowej. Dzięki temu można było światła końca pociągu wagonu środkowego w akcji:

Zmodernizowany Gagarin z zachowanym oryginalnym kształtem reflektorów, typowym dla egzemplarzy produkowanych na potrzeby własne kolei ZSRR i na eksport do wielu państw (egzemplarze dla PKP miały inne dolne reflektory, lecz o tym rozpisałem się dalej). Ten egzemplarz oryginalnie trafił do Czechosłowacji (
http://rail.phototrans.eu/15,12541,462.html ). Gagariny do Polski prywaciarze sprowadzali z wielu miejsc, choćby zmodernizowana seria obecnie oznaczona jako M62M to powstała z estońskich dwuczłonowych Gagarinów. Dlatego można bez problemu spotkać egzemplarze z takimi reflektorami jak i inne kombinacje. O ile eksport M62 w pewnym momencie się zakończył i dlatego jest względna jednolitość między egzemplarzami eksportowymi, to na potrzeby kolei ZSRR produkcja trwała dłużej i w późniejszych egzemplarzach wprowadzano istotne zmiany. Prócz zmiany wózków zmieniono też reflektory dolne w serii 2М62У. Do Polski nawet trafiły dwa egzemplarze wersji У oryginalnie będące jednym dwuczłonem, potem przerobione na odrębne lokomotywy (
http://rail.phototrans.eu/15,22148,408.html ,
http://rail.phototrans.eu/15,19654,408.html ). W tym egzemplarzu to obecnie w każdym z reflektorów znajduje się mocny halogen. Oryginalne oświetlenie było opracowane na tej samej zasadzie co w czeskiej manewrówce pokazanej w poście powyżej, czyli mocna żarówka oświetlająca szlak w górnym reflektorze i słabe żarówki w reflektorach dolnych (wiele państw dopuszcza takie oświetlenie jako standard, tylko nasze normy są wyjątkowo wymagające). Gagariny produkowane fabrycznie dla PKP były unikatowe pod tym względem, że miały trzy mocne światła, dolne w postaci typowych garnków jak w innych lokomotywach w Polsce, a jako górne oryginalny radziecki reflektor wyróżniający się pionowym umieszczeniem żarówki. Niestety oryginalnych Gagarinów jest już mało w Polsce, wszelkie moderny, w tym te dla PKP Cargo mają po modernie halogeny:



