Kolejna trochę młodsza klasyka czyli Ryflaki, na początek najstarsza odmiana czyli 43A, mającą inny wygląd wnętrza, inne okna, inne wózki, inną konstrukcję czoła niż późniejsze odmiany. Ta wersja jest wyposażona zarówno w ogrzewanie parowe i elektryczne. Konstrukcja czoła z charakterystyczną wnęką umożliwiała łatwą przebudowę oryginalnego rozwiązania z harmoniami brezentowymi na rozwiązanie z gumowymi wałkami i wagon na zdjęciach również był przebudowany, tyle, że podczas ostatniej naprawy przywrócono oryginalne rozwiązanie, tak było w 2012 (43A po lewej):


Tak jest teraz:





Wózek z prądnicą:

Wnętrze:


Nowsza odmiana 101A, w tej wersji zastosowano czoło z charakterystycznym oświetleniem końca pociągu, wysuniętymi zderzakami i harmonią brezentową (w przypadku tej odmiany nie praktykowano przebudów na gumowe wałki, te wagony do końca liniowo jeździły z harmoniami brezentowymi, hipotetycznie jakby podjęta miała być przebudowa to gumowe wałki byłyby na przedłużeniach podobnych jak tutaj:
http://tinyurl.com/y7544e94 ,
http://tinyurl.com/y7jjjlag ), znacznie zmodyfikowane i ulepszone wózki i okna opuszczane. Odmiana 101A była przewidziana jako wagony doczepne do wagonów motorowych SN61 i SN80 (o ile SN61 było dużo, to SN80 wyprodukowano tylko 13 sztuk ze względu na wstrzymanie importu przekładni hydraulicznych) zatem wyposażona była w przewody sterowania wielokrotnego żeby móc wpiąć te wagony między dwie sztuki SN61 (analogicznie jak obecnie Bonanzy 120A jeżdżą wpięte między dwie Pesy SA132 lub dwa Newagi SA137) i wyposażone były wyłącznie w ogrzewanie parowe (SN61 miały kocioł parowy). Później w miarę zanikania SN61 to 101A zaczęły się pojawiać w składach z lokomotywami.

Jeden z dwóch 101A w składzie miał zdjętą harmonię na jednym z końców, widać za to zachowany przewód sterowania wielokrotnego:



Wnętrze:





Później była trzecia odmiana 102A będąca zasadniczo tym samym co 101A, tyle, że zmieniono światła końca pociągu na typowe UIC, ogrzewanie było zarówno parowe i elektryczne, zrezygnowano z przewodu sterowania wielokrotnego i o ile większość 102A miała takie same wózki jak 101A to dodatkowo egzemplarze 102A z końcówki produkcji (tylko te z Pafawagu) otrzymały nowsze wózki 4ANb. Do tego prócz zwykłych 102A 2 klasy były też ryflaki 1 klasy.
Przy okazji warto wspomnieć o EZT ED70 wyprodukowanych dla PKP w NRD, te zespoły technologicznie przypominały EN57, lecz wyposażenie wnętrza miały do podróży dalekobieżnych, wszystkie miejsca siedzące były 1 klasy. Oświetlenie było oparte o rury 25W zasilane z przetwornicy 220V 500Hz o czym jest nawet wspomniane w tych skanach z katalogu (rozwiązania oświetleniowe w EN57 były kopią rozwiązań niemieckich):
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_001.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_002.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_003.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_004.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_005.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_006.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_007.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_008.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_009.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_010.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_011.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_012.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_013.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_014.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_015.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_016.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_017.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_018.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_019.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_020.jpghttp://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_021.jpghttp://omni-bus.eu/archiwum/displayimag ... play_mediaOdnośnie opisanych we wcześniejszym poście rumuńskich Bonanz z Pafawagu to znalazłem zdjęcie wnętrza w postaci fabrycznej:
http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.241978/