amisiek napisał(a):Warszawa, ulica Targowa, rok 1965. Widoczny budynek Dyrekcji Okręgowych Kolei Państwowych. Pozostaje pytanie - jakie tam są oprawy?

Autor zdjęcia - Janusz Smogorzewski
Ja na pytanie odpowiem pytaniem

- w którym miejscu tu w ogóle widać oprawy? Zarys słupów trochę się tu i ówdzie dostrzeże, ale z oprawami gorzej. Jedyną w miarę dobrze widoczną oprawę można wskazać nad przednią częścią blado-zielonej plandeki ciężarówki. Jeśli chodzi właśnie o tą konkretną, to duża, czarna i pękata kropka oraz miejsce jej ustawienia (obecny pl. Wileński) wydaje się wykluczać OŻk, a typować raczej "garnek" nierozpoznanego u nas typu, określanego dawniej jako "oprawa W-Z" . One wisiały wzdłuż całej trasy W-Z, a z tego co widzę na schomikowanych przeze mnie fotkach, to raczej tylko na odcinku od Targowej na zachód, nie wiem gdzie na lewym brzegu kończył się ich szereg - czy na Towarowej, czy jeszcze dalej. W każdym razie plac Wileński był chyba nimi obstawiony naokoło, na Targowej zaś aż do czasu zainstalowania łyżek stalowych stały pastorały z ożetkami zamontowane na wysokich słupach trakcyjnych, pamiętających jeszcze czasy sprzed I w. ś. - kolega
Paweł kiedyś w tym wątku pokazywał ich fotki z forum SSC, ale dawno wygasły...
Fotka dla potwierdzenia obecności opraw "W-Z" - wykonana tuż za skrzyżowaniem, w kierunku zachodnim. Załapał się jeden jedyny słup betonowy z ożetką na początku wschodniego odcinka ówczesnej Świerczewskiego (dziś Solidarności), a w tle widać już rozpoczynający się od Targowej cały ciąg kratowych słupów tramwajowych z oprawami "W-Z" na centralnym jej odcinku, biegnącym w stronę mostu i na starówkę, Targowa zaś przecina arterię w poprzek:

Źródło - nie pamiętam, ale jak komuś zależy na dochodzeniu, może przepisać link, który dokleiłem podczas robienia zrzutu parę lat temu - może jeszcze nie wygasł

. Wzięte z fejsa, ktoś w komentarzach chyba wrzucał, ale może być kopiowane z NAC. W każdym razie fotę wykonał znany warszawski fotograf, Zbyszko Siemaszko w przedziale lat 1955-59.
OUKS340 napisał(a):To te przedwojenne oprawy tak długo przetrwały w oświetleniu ulicznym Warszawy

W roku 1965 to raczej na pewno świeciły MIXami.
Nie tylko poprzedniczki ożetek, co mimo wszystko trudno jednoznacznie stwierdzić z uwagi na duże podobieństwo, ale już na 100% można potwierdzić, że w 60-tych latach były jeszcze w eksploatacji stare oprawy żarowe ze sprzęgłami, m. in. na Złotej i Twardej (wówczas KRN), nie wiem czy tak samo było na Żelaznej. Tutaj kolega
Filip przytoczył na początku posta fotki z rozwidlenia obydwu wspomnianych ulic:
viewtopic.php?f=16&t=7184dpo9 napisał(a):OUKS340 napisał(a):Zdjęcia po prostu wymiatają

Jak widzę budynek LOTu (ostatnie zdjęcie, lewa strona) powstał w latach siedemdziesiątych
Pytanie: czy dużo było opraw OURW2250 w oświetleniu ulicznym Warszawy

Czy raczej królowały łychy oraz OURy większych mocy

Budynek Chałubińskiego 8, znany jako Intraco II, został oddany do użytku w roku 1978.
Opraw OUR2250 w Warszawie było bardzo niewiele. Ze swojego dzieciństwa (lata osiemdziesiąte) zapamiętałem łyżki oraz to, że ulica Puławska na odcinku od dawnego Dworca Południowego (skrzyżowanie z al. Wilanowską) do Piaseczna otrzymała w całości oświetlenie sodowe. Było to związane z wyminą słupów na potrzeby budowanej na tym odcinku linii trolejbusowej. Zamontowano wówczas oprawy na tym forum nazywane kwadratówkami - jest ich nadal sporo. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych podczas modernizacji oświetlenia ulic w pierwszym rzędzie usuwano oprawy żarowe (pamiętam takie ze Służewca Przemysłowego) oraz świetlówkowce, których było dużo - np. na Mokotowie (Rakowiecka, Woronicza), na Pradze ul Szaserów. Te ostatnie były wtedy w stanie krańcowego zdezelowania, ze świecącymi pojedynczymi świetlówkami, lub nieświecące wcale - na ulicach z takimi oprawami było zwyczajnie ciemno. Dość powiedzieć, że na ulicy Naruszewicza, przy której znajdowała się szkoła średnia, do której chodziłem, świetlówkowce zostały zastąpione trumnami / korytami (tak, oprawami kojarzonymi z oświetleniem małych miejscowości). Lata 90te to epoka strad oraz tzw. krótkiej serii. Tych ostatnich opraw jest jeszcze trochę, np w Al. Wilanowskiej na ul. Hynka.
OURW rozpowszechniły się z tego co widzę tylko na dawnej dzielnicy Żoliborz (obecnie oddzielnie Żoliborz i Bielany) - wnioskuję tak z kilku ulic, jak np. Kątowa, Gdańska i Lektykarska. Ale tam też chyba nie dominowały. No i wspomniane sztuki to jednolampowe OURW krótkie, czyli już z lat 80-tych. Ja w dzieciństwie wszelkie OURW określałem "dworcówkami", co wiele może powiedzieć o ich występowaniu - obserwowałem je głównie na peronach dworcowych i torowiskach, bocznicach. Miały na stołecznych terenach kolejowych monopol wespół z łyżkami, najczęściej już aluminiowymi. Zaś ulice to w 60-tych latach głównie OŻk, OUSF (miejscami wyłącznie), nowinki w postaci ORZ-2 i ORZ-3, a w latach 70-tych to już cała masa powieszonych pod koniec minionej dekady łyżek stalowych i ciągle wieszanych łyżek kolejnych generacji, na uliczkach budowanych blokowisk czy w miejsce żarowych, również w miejsce pastorałów na lokalnych uliczkach pojawiały się betoniaki z OUR-125, pod koniec dekady pojawiło się dużo OUR-700 i OUR-1000, szczególnie na kwiatach. Zastanawiam się czasem, gdzie były większe zbiorowiska najstarszych łyżek (stalowych) w wersji odwrotnej (ORZ-6) i przypuszczam, że mogła to być trasa W-Z, Kijowska wraz z 8-ramiennymi kwiatami pod dworcem - później wymienione na ambassadory i strady, a być może też i na Targowej były, przed powieszeniem 700-ek. Gdzie jeszcze były - trudno stwierdzić, bo na zdjęciach lampy zwykle nie widać, rzadko kto zadzierał obiektyw do góry robiąc fotę ulicy. Pojedyncze sztuki zdarzało się jeszcze po 2010 spotkać na Annopolu, Brukselskiej, Płochocińskiej, Myszkowskiej, ale były to raczej oprawy awaryjnie relokowane w razie uszkodzenia poprzedniczki, zazwyczaj nowszej.
Jeszcze odnośnie OUSF-ów - no i Nowa Praga mi się przypomniała, gdzie oprócz łyżkowej wschodniej połówki Wileńskiej i położonych na północnym krańcu małych uliczek (Stolarska, Letnia) wszystko na świetlówkach działało. Stalową chyba jako pierwszą wymienili, bo dostała jeszcze łyżki na dotychczasowych słupach i wysięgnikach od świetlówkowców, z kolei te Środkowe, Konopackie otrzymały już strady i nowe słupy wraz z wysięgnikami.
dpo9 napisał(a):Na powyższym zdjęciu widać pewną ciekawostkę oświetleniową - jest nią podświetlana tablica przystanku autobusowego. Górna komora była oznaczeniem samego przystanku - dla autobusów było to A w kółku, widoczne na zdjęciu, dla tramwajów T. Oznaczenie to było wykonane z wypraski z tworzywa sztucznego, ciemno czerwony symbol na żółtym tle. [...]
Gdzieś na jakiejś warszawskiej arterii widziałem chyba identyczne w kształcie, ale zamiast "T" czy też "A" miały ludzika schodzącego po schodkach - jako oznaczenie gdzie zaczynają się schody. Listewek chyba nie miał, bo i nie ma sensu tam żadnych tablic wsuwać, ale taką prostokątną puchę chyba miał pod tym świecącym kwadratem. Miałem gdzieś fotkę, ale w gąszczu kilkudziesięciu tysięcy nieopisanych fot trochę potrwa, nim odnajdę

.
Tak czy owak witam nowego kolegę ze sztolycy, fajnie że przybył jeszcze jeden pasjonat do naszej lokalnej puli
