andrzejlisek napisał(a):cieszyn napisał(a):Ja nie mam, ale w dawnych czasach, w akademiku, kolega miał ZK240T (??)
To był taki duży grzmot, miał szybszy bieg taśmy, stąd wyrabiał te HiFi.
Jak szybszy bieg taśmy? Moim zdaniem we wszystkich magnetofonach szybkość taśmy musi być taka sama, żeby prawidłowo odtwarzać muzykę.
szybkość ma i nie ma wpływu:
- jeżeli ustawisz mikrofon na sali koncertowej przed orkiestrą i włąćzysz nagrywanie w 3 magnetofonach, w których każdyma inną prędkość przesuwu taśmy, to po odtworzeniu muzyka z każdego magnetu będzie brzmieć na ucho tak samo.
Tylko ten, co kręcił szybciej taśmą, w tym samym czasie co inne, zapisał więcej informacji czy też zrobił to dokładniej, bo więcej tasmy na to przeznaczył.
Dlatego te stare szpulowce miały podwyższoną prędkość, żeby uzyskać wyzsza jakość odtwarzania i zapisywania dźwięku. Wtedy taśmy były dość kiepskie, więc większa szybkość oznaczała lepszy zapis i wyższą jakość.
magnetofony Kasprzaka były oznaczane kodem cyfrowym tzn:
pierwsze dwie cyfry określały mechanikę magnetofonu:
1 cyfra : ilość prędkości przesuwu taśmy
2 cyfra : ilość ścieżek (śladów)
3i4 cyfra : kolejne wariacje głównie elektronika
pałna nazwa np: "2403 D DAMA PIK" literka D oznaczała deck.
Typowe szybkości przesuwu taśmy to 19.05 cm/s i 9,53 cm/s. Większa szybkość przesuwu taśmy daje lepszą jakość nagrania, te 19.05 cm/s miały właśnie te lepsze z serii np. 240 i wyższe.
Teraz coś o prązie podkładu:
Sygnał podkładu (Bias).
Podczas nagrywania, właściwości taśmy magnetycznej (histereza) powodują że sygnał jest zniekształcony. Dzieje się tak, ponieważ namagnesowanie taśmy nie jest liniowo zależne od wartości pola magnetycznego. Gdy jest nagrywany bardzo mały sygnał, na taśmie pozostaje niewielkie trwałe namagnesowanie pozostałość magnetyczna. Powiększenie wartości sygnału nie powoduje proporcjonalnego powiększenia pozostałości magnetycznej. Ponadto przejście sygnału nagrywającego przez zero powoduje znaczne zniekształcenie tego sygnału. Rozwiązaniem tych problemów jest zmieszanie sygnałów audio z sygnałem o stałej i dużej częstotliwości (40 kHz lub większej). Taka technika nazywa się techniką prądu podkładu i powoduje, że sygnał audio jest nagrywany bez zniekształceń. Podczas odtwarzania sygnał podkładu jest usuwany za pomocą prostego filtra elektrycznego.
Różne rodzaje taśm wymagają różnego poziomu prądu podkładu. Wyższej klasy magnetofony posiadają możliwość nagrywania każdego rodzaju taśm: żelazowych, chromowych i metalowych. Tańsze tylko tych najbardziej popularnych żelazowych.
Załąćzam kilka zdjęć: