przez andrzejlisek » 15 września 2007, 20:50
Jeśli chodzi o fotografowaniu przedmiotów, to moim zdaniem lepiej posłużyć się wyłącznie światłem ciągłym, ponieważ wtedy obiekty prezentują się tak, jak to wyjdzie na zdjęciu, więc można wstępnie światło poustawiać bez robienia i oglądania zdjęć.
Światło błyskowe z reguły jest silne, ale wymaga wielu prób robienia zdjęć, ponieważ dopiero po zrobieniu zobaczymy, jak to światło oświetliło przedmioty. Jedynie takie światło jest najbardziej użyteczne przy fotografowaniu ludzi, ponieważ oczy nie będą zmrużone od silnego światła.
Właśnie z powodu, że pod względem odwzorowania barw najlepsza jest żarówka, jakiś czas temu przyszedł mi do głowy pomysł wykonania oprawy żarowej. Oprawa miałaby służyć nie tylko do oświetlania fotograficznego, ale wszędzie, gdzie jest wymagane duże natężenie światła najwyższej jakości. Np. przyda się również, jak ktoś w domu robi remont i malowanie. Myślę, że do tego celu dobra byłaby oprawa dająca światło we wszystkich kierunkach, w przeciwieństwie do opraw kierunkowych z odbłyśnikiem. Wprawdzie bezpośrednio na przedmiot pójdzie stosunkowo niewielka część strumienia, ale ten brak będzie nadrobiony ogólnym strumieniem światła. przy okazji światło będzie odbite od ścian, wiec to nieco zmniejszy cienie (jednak nigdy nie zastąpi namiotu bezcieniowego).
Części potrzebne do wykonania oprawy z 4 żarówkami 500W każda wyniesie ok. 20-25 zł. Same żarówki widziałem w kompletach pakowane po 4 sztuki, komplet kosztuje 12 zł.
Załączony rysunek przedstawia taką oprawę 4x500W. Cała oprawa pobierałaby ok. 2kW, czyli tyle, co czajnik do gotowania wody.
Kolory w opisie oznaczają kolory zastosowane na rysunku.
Materiały na jedną oprawę:
- Deseczka o 10x15 cm, grubość minimum 1 cm lub płytka z dowolnego materiału nieprzewodzącego prądu (zielona).
- Cztery wkręty do drewna ok. 4 mm (szare).
- Dwa metalowe kątowniki montażowe (czarne)
- Osiem wkrętów do metalu 3 mm (czerwone)
- Cztery żarówki halogenowe liniowe 500W (końcówki porcelanowe błękitne, szklana część żółta)
- Przewód dwużyłowy z wtyczką (na rysunku rozdzielony, fioletowy)
Najważniejsze są kątowniki. Na początku musimy zdecydować, ile żarówek ma być w oprawie, oraz jakie odstępy są między żarówkami, a także odległość najbliższej żarówki od podstawy wykonanej z deski. Będąc w sklepie wybieramy kątowniki takie, które są najbliższe pod względem zaplanowanych wymiarów. Często taki kątownik posiada fabryczne otwory. Najlepiej wybrać taki kątownik, który stosuje się do lekkiego przytrzymywania i łączenia drewnianych elementów, najczęściej na każdym ramieniu posiada dwa otwory. Kątowniki do mocniejszych połączeń posiadać mogą więcej otworów, ale tutaj lepiej, jak fabrycznych otworów jest jak najmniej. Jeśli chodzi o śruby mocujące kątowniki do podstawy (szare) to grubość nie ma większego znaczenia, najlepiej wybrać takie, które przechodzą przez fabryczne otwory kątownika. Co do śrub mocujących żarówki, najlepiej 3mm, bo w kątowniku i tak trzeba zrobić i nagwintować dziury.
Następnie wiertłem 2,5 mm. w jednym ramieniu obu kątowników wiercimy 4 otwory w rzędzie (tyle, ile jest żarówek), następnie gwintujemy je tak, żeby można było wkręcić wkręt 3mm. Po przygotowaniu gwintowanych otworów wkręcamy śruby do połowy długości tak, że z obu stron blaszki wystaje ta sama długość śruby. Bierzemy jedną żarówkę, i przymierzamy kątowniki kątowniki do podstawy, przykładając żarówkę do śrub tak, jakby miała być ostatecznie zamontowana. Jeżeli ramiona kątowników się dotykają, to należy je skrócić. Ostatecznie w każdym kątowniku w ramieniu dotykającym podstawy powinny być dwa otwory. Jeżeli nie ma dwóch, to należy je wywiercić. Odrysowujemy otwory na podstawie. Potem wiertłem mniejszym od średnicy wkrętów do drewna nawiercamy otwory w podstawie. Następnie przykręcamy kątowniki do podstawy tak, jak na rysunku.
Na koniec pozostaje kwestia doprowadzenia prądu do oprawy (fioletowe). Przewody można podłączyć na kilka sposobów, np.:
a) odizolowujemy odcinek przewodu minimum 2cm, wkładamy przewód miedzy metalem a drewnem, potem mocno dokręcamy śruby mocujące
b) Przygotowujemy dwie śruby z nakrętkami i podkładkami, przy pomocy nich możemy przymocować przewody do kątowników wykorzystując fabryczny otwór w pionowej części, w sposób podobny, jak mocuje się przewody w łącznikach i gniazdkach.
Oprawa w zasadzie jest już gotowa. Pozostało tylko założenie żarówek.
Z jednej strony wykręcamy śruby tak, żeby można było włożyć żarówkę pomiędzy śrubami. Jak włożymy, to dokręcamy śrubę tak, że śruby z obu stron wejdą we wgłębienie po obu stronach żarówki. Dokręcamy palcami do oporu. Postępujemy podobnie z pozostałymi żarówkami.
Zalety:
- Niski koszt wykonania oprawy
- Prostota konstrukcji, nie wymaga dużej dokładności
- Możliwość regulacji strumienia świetlnego przez zakładanie i zdejmowanie poszczególnych żarówek (im wiecej żarówek, tym większa skala regulacji), oczywiście przy wyłączonej lampie.
- Rozsył światła oprawy zbliżony do kuli (jedynie cień od kątowników), co nieraz jest lepsze w różnych zastosowaniach niż oprawa kierunkowa (reflektor), oprawa nadaje się do oświetlania ogólnego
- Jeżeli jest dostatecznie duży odstęp żarówek od podstawy, to oprawę można eksploatować również obróconą o 90 stopni, (podstawa pionowo)
- Oświetlenie żarowe gwarantuje wysokie CRI, natychmiastowy zapłon
- Strumień świetlny nawet większy niż lampa MH 400W
Wady:
- Kątowniki są jednocześnie przewodnikami prądu, co sprawia, że dotknięcie pracującej oprawy spowoduje porażenie prądem, więc oprawę należy wyłączać, jeżeli chce się oprawę przenieść lub założyć, czy zdjąć żarówkę
- Wysoka temperatura nad oprawą, z tego względu nie należy stosować kloszy i abażurów zrobionych z palnych materiałów
- Prądożerność oprawy - jedna sesja fotograficzna zużyje na oprawę tyle energii elektrycznej, ile zużyje kilku- kilkunastokrotne zagotowanie wody.
Jak nietrudno się domyślić, można oprawę wykonać dla dowolnej mocy żarówek halogenowych liniowych w dowolnej ilości.
Podstawę można wykonać z płytki ceramicznej wiercąc otwory specjalnym wiertłem i mocując kątowniki śrubami z nakrętkami. Wtedy można oprawę zamocować podstawą do góry, ponieważ płytka ceramiczna jest niepalna.
Wykonanie dwóch lub trzech takich opraw pozwoliłoby na robienie dobrych zdjęć nawet telefonem komórkowym (zdjęcia z komórki wychodzą dobrej jakości dopiero przy silnym oświetleniu).
- Załączniki
-

- Oprawa zarowa.GIF (3.7 KiB) Przeglądane 2176 razy