cieszyn napisał(a):Stare STARY, nazywane kiedyś kaszlakami, są do dziś dobre
Od momentu, gdy powstał STAR200, zaczęła się nowoczesność i rozwój. Ciekawe, ile może kosztować najnowszy STAR z podnośnikiem w porównaniu z ceną np. MAN-a z podnośnikiem o podobnej wielkości?
Ktoś wie, jak wygląda porównianie obu tych aut z punktu widzenia przydatności do prac na sieciach, niezawodności, wrażliwości na awarie, czułości elektroniki, niezawodności mechaniki i hydrauliki itp. ???
To były Stary 28 (rechot,kaszlak albo gruźlik) -jeżdziłem takim kilka lat z podnośnikiem P 183.Nie miał wspomagania kierownicy i niesynchronizowaną skrzynię biegów.Zeby go odpalić zimą trzeba było zdjąć rurę z kolektora powietrza i przyłożyć palącą się gazetę lub tzw.kopciucha

-pochodnię ze szmaty nasączonej ropą ,żeby odpalić zimny silnik.Co do awaryjności to często pękały półosie lub rozlatywała się skrzynia biegów.Trochę lepszy był Star 200-miał mocniejszą skrzynie biegów i tylny most.Zaletą Starów była prostota budowy i napraw.Bolączka to min. korozja blach kabiny,oraz kiepskie silniki.Ja mam w swoim silnik SW 400 na licencji Leylanda i od czasu wymiany w 1999 roku nie odnotowałem żadnej poważnej awarii,zimą także odpala bez problemu nawet przy dużych mrozach.Mam do tego auta sentyment,i na pewno szybko go nie zamienię na inne .Co do nowych Manów - jak w nowych konstrukcjach - mnóstwo elektroniki i komputer,komfort jak w osobówce,spalanie również o połowę niższe niż w Starze,ale ogólnie koszty eksploatacji czyli przeglądy gwarancyjne w ASO,a po gwarancji ewentualne naprawy-również w ASO są bardzo wysokie.
Co do urządzenia czyli podnośnika- starsze modele z serii P 184 H czyli gdzieś do roku 1998 miały mało elektroniki a co za tym idzie mniej awarii.Obecne w/g dyrektyw unijnych musi byś więcej zabezpieczeń - czujniki są min. przy każdej podporze,czujniki przeciążenia pod koszem,czujniki ciśnienia,nawet czujnik nie zamkniętych drzwiczek w koszu- powodują,że te urządzenia są bezpieczniejsze,ale też bardziej skomplikowane w obsłudze oraz stają się bardziej podatne na ewentualne awarie.
