bartek380V napisał(a):Widocznie Polska norma to przewiduje i jest ok . Mnie zawsze to irytowalo. Lepiej byloby dac mniejsza moc np 70W ale na kazdym slupie. Niestety z regoly jest na co dugim slupie jakas oprawa i efekt jest jaki jest. Jesli slupy sa wysokie to nie jest zle.

No nie zupełnie .Norma PN-EN 13201 dotycząca oświetlenia drogowego dokładnie wskazuje jakie minimalne natężenia oświetlenia oraz równomiernosć muszą a być przyjęte dla danej drogi.Uwzględniane są tu cechy drogi,ruchu oraz właściwości środowiska oraz tzw.grupy sytuacji oświetleniowych czyli ruch na drodze np.sytuacja oświetleniowa A1 to ruch wyłącznie motorowy powyżej 60 km/h,A2-motorowy powyżej 60 km/h i dopuszczony-pojazdów z małymi prędkościami,jak kogoś by to interesowało to można sobie poczytać w normie PN-EN 13201 część 1i 2.Ogólnie-obecnie do projektowania oswietlenia używa sie profesjonalnych programów np.Dialux,gdzie można sobie wszystko bez problemu automatycznie wyliczyć i dobrać tak aby oświetlenie spełniało normy obecnie obowiazujące dla danej klasy oswietleniowej ,program ten zawiera także pełną bazę opraw oświetleniowych wiodących producentów.
Niestety w wielu przypadkach jak np.na istniejących słupach linii napowietrznych nN często oprawy dobiera się "na oko"gdzie trudno jest zachować minimalne odleglości między słupami oraz wysokości zawieszenia opraw tak aby spełniały dosyć surowe wymagania obowiązujących norm.
