Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez trojmiejski » 13 listopada 2016, 00:26

Pierwszy na świecie Solaris Urbino 18. Ten prototyp jest jedyny w swoim rodzaju, wymiary poszczególnych członów są unikatowe, znacznie inne niż seryjnych U18. Jest to też jedyny przegubowiec Solarisa który ma wejście bezpośrednio przy przegubie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oprawa świetlówkowa jest umieszczona w listwie po stronie wieży. Kilkadziesiąt Urbino 12 z początków produkcji też tak ma umieszczoną oprawę, lecz dość szybko przeniesiono oprawę naprzeciwko, stało się to gdy jeszcze stosowano małe wieże tak jak tutaj (później przy większych wieżach to i tak nie było innych opcji niż naprzeciwko):
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11111
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez zdzichu » 13 listopada 2016, 00:39

Znacznie lepiej wyglądają te drzwi zaraz za przegubem. Autobus wydaje się być przestronniejszy.
zdzichu
 
Posty: 76
Dołączył(a): 1 marca 2016, 20:12

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez trojmiejski » 18 listopada 2016, 23:58

Rozwiązanie z III drzwiami za przegubem jest bardzo dobre, lecz mimo tego, to nie jest obecnie stosowane przez zachodnich producentów. Solaris miał okazję przy wprowadzaniu IV generacji powrócić do rozwiązania z ich pierwszego przeguba, lecz tak nie wyszło, a szkoda, gdyż taką przeróbkę łatwiej byłoby wprowadzić w IV niż w seryjnych przegubach I, II i III generacji. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na schematy, prototyp:
http://galeria.solaris-club.com/details ... ge_id=1814
Seryjny II generacji (seryjna I i III mają takie same wymiary):
http://galeria.solaris-club.com/details ... ge_id=2818
IV generacja:
http://galeria.solaris-club.com/details ... ge_id=5476
Jak widać w IV wystarczyłoby wzajemnie zamienić III drzwi i rząd siedzeń za przegubem, niestety Solaris wolał żywcem skopiować rozwiązanie z Mercedesa Citaro.

Co do rozwiązań przyciemniania oświetlenia w przedniej części autobusu, to zauważyłem, że duża różnorodność rozwiązań jest w Manach III generacji. Gdyńskie przegubowe Many na CNG mają przyciemnianie świetlówek jak Mercedes na poprzedniej stronie. Używane Many z Berlina mają analogicznie przyciemniane halogeny. Za to Many należące do ZKM Gdańsk mają to rozwiązane tak, że jak za kabiną jest para halogenów, to lewy świeci się cały czas pełną mocą, a prawy tylko przy otwartych I drzwiach.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11111
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez trojmiejski » 9 grudnia 2016, 00:23

Zdjęcia wnętrza Jelcza M181MB/3 należącego do MPK Kraków. Autobusy wyprodukowane krótko przed końcem żywota firmy Jelcz miały nowsze rozwiązania oświetlenia niż klasyczne oprawy Mawela na T5 8W lub 13W. Oto przykład takiego oświetlenia:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11111
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez trojmiejski » 13 grudnia 2016, 21:15

Podświetlenie wejścia w krakowskim Solarisie IV generacji:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11111
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez trojmiejski » 22 grudnia 2016, 18:37

Oświetlenie w akcji we wspomnianym w pierwszym poście na tej stronie pierwszym U18:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11111
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez trojmiejski » 1 stycznia 2017, 04:04

Oświetlenie autobusu Scania w akcji:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11111
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez trojmiejski » 11 stycznia 2017, 22:18

Przebudowany na trolejbus Mercedes O405N2AC (oryginalnie na CNG):
Obrazek

Ten Mercedes ma regulację strumienia pierwszej za kabiną świetlówki przy otwieraniu i zamykaniu pierwszych drzwi. W listopadzie prezentowałem filmy przedstawiające ten mechanizm, lecz średnio było to widać, gdyż autofocus aparatu od razu dostosowywał się do ilości światła. Nakręciłem nowy film na którym widać to lepiej, dodatkowo jeszcze ze względu na kontrast z drugą w kolejności świetlówką która świeci cały czas stałym strumieniem:

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11111
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez trojmiejski » 15 stycznia 2017, 19:17

Świetlówki w akcji w zabytkowej Skodzie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11111
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

Postprzez toomm40 » 15 stycznia 2017, 21:59

Skoda jest rewelacyjna, i te drzwi harmonijkowe otwierane do wewnątrz , oprawy też ciekawe, widać ,że już archaiczny design, na plus jest fakt,że klosze nie są zupełnie matowe.jeszcze powinny być tam Tesle T12 z epoki :)
TELAM - i wszystko jasne :D
Avatar użytkownika
toomm40
 
Posty: 5036
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 18 listopada 2011, 23:38
Lokalizacja: Poznań

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości